سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الف - دزفول

بسمه تعالی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

خطبه ی نوزدهم-(به اَشعَث بن قیس )

 

این سخن خطاب به اشعث بن قیس است. امام در کوفه بر منبر سخن مى گفت. در سخن او عبارتى بود که اشعث بر آن اعتراض کرد و گفت: یا امیرالمومنین اینکه گفتى به زیان توست نه به سود تو. امام تیز در او نگریست و گفت:

 

 

تو چه دانى که چه چیز به سود من است و چه چیز به زیان من. نفرین خدا و لعنت لعنت کنندگان بر تو باد. اى که خود و پدرت همواره دروغ مى بافته اید. اى منافق کافرزاده، به خدا

 

سوگند یک بار در زمان کفر به اسارت افتادى و بار دیگر در اسلام و در هر بار نه ثروتت تو را از بند اسارت رهانید و نه جاه و منزلتت. مردى که شمشیرهاى کین را بر قوم خود رهنمون شود و مرگ را بر سر آنان راند، سزاوار است که خویشاوندان وى او را دشمن دارند و بیگانگان از گزند او ایمن ننشینند.

 

 

(عبارت مردى که شمشیر کین را بر قوم خود رهنمون شود« اشارت است به ماجراى اشعث با خالد بن ولید در یمامه. اشعث قوم خود را بفریفت و بر آنها مکر کرد و خالد بسیارى از آنان را کشت. از آن پس، قوم اشعث او را »عرف النار« نامیدند و این نام را به کسى دهند که بر آنها خیانت کرده باشد. )

 

 

 

خطبه ی بیستم-(در منع از غفلت)

 

 

(علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ)

 

اگر آنچه را مردگان شما پس از مرگ دیده اند مى دیدید بیتابى مى نمودید و هراس بر شما چیره مى شد. و آنچه را نشنیده اید مى شنیدید سر به فرمان خدا مى آوردید. ولى آنچه مردگانتان پس از مرگ دیده اند، اکنون از چشم شما نهان است و بزودى پرده ها برداشته مى شود. (اى مردم) بینایتان کردند اگر بنگرید، شنوایتان کردند اگر بشنوید، هدایتتان کردند اگر هدایت پذیرید. براستى مى گویم که عبرتها و اندرزها بر شما آشکار بود و از هر چه مى باید دورى جویید شما را منع کردند و پس از فرشتگان آسمانى، جز انسان (واجد شرایط) فرمان خداوند را ابلاغ نخواهد کرد.

 

یک دعا وآمین

 

پنج شنبه ها هر آدم اهل دلی بافرارسیدن شب وکمیل ونجواهای برآمده از دل به یاد آقا امیرالمومنین می افتد ومظلومیت آقایمان در شبهای کوفه بخصوص شبهای جمعه ی کوفه به

 

نظر شما آقا با کی درد دل می کرده واصلاًدلش گرفته بوده خطبه های علی از داغ دل و ناجوانمردی روزگار می گویند علی به صورت خود سیلی زد گریبان چاک کرد سر در چاه فریاد

 

زد با خاکستر تنور دل را آرام کرد امّا ثابت قدم در راه دین تا لحظه ی آخر مجاهدت کرد تا امانت رسول الله صلوات الله علیه پس از هزارو چهارصدسال به دست مابرسدخدایا مارا در راه دین خودت همچون مولایمان علی علیه السلام ثابت قدم بدار ونخواه مولا وآقای زمانمان علی زمانه با چاه سخن بگوید

 

آمین یا رب العالمین

 

یاعلی


نوشته شده در جمعه 91/6/3ساعت 1:24 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسنه تعالی

 

چهار بنیانگذار اصلی جنبش غیرمتعهدها/عکس

آسیا - عکس زیر متعلق به اولین نشست جنبش

غیرمتعهدها است که در سال 1961 در بلگراد

برگزار شده است.

جنبش غیرمتعهدها در همین سال با ابتکار چهار رهبر بزرگ آن زمان یعنی ژنرال تیتو رهبر یوگسلاوی سابق، جمال عبدالناصر رهبر مصر، احمد سوکارنو رئیس جمهور اندونزی و جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند در مقابل دو بلوک سرمایه داری امریکا و کمونیسم شوروی سابق تشکیل شد.

در عکس ذیل چهار رهبری که از آنها نام برده شد دیده می شوند.


از راست به چپ یوسیپ بروز تیتو، احمد سوکارنو، جمال عبدالناصر، قوام نکرومه (رهبر غنا) و جواهر لعل نهرو

عکس از ویکیپدیا

 

 

 

 

 

باتوجه به حساسیت واهمیت نشست جنبش غیر متعهدها در کشور عزیزمان ایران وشرایط حاکم بر جهان از حیث زمانی وسیاسی و اقتصای ،به چالش کشیدن نظریه ها وبرنامه های دیکته شده توسط قدرتهای زورگو واستعماری وهمچنین تحولات منطقه ای نظیر بیداری اسلامی وتمایل شنیدن حرفهای جدید در دنیای امروزی وجایگاه جمهوری اسلامی دربین آحاد مردم کشورهای مختلف جهان که تمامی گروهها وتشکـُّلهای انقلابی ومغز متفکرهای آزاده ومستقل از ارتباط داشتن با جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت وبه نوعی به عنوان یک تکیه گاه مستحکم اعتقادی ومبنایی در جهت الگو پذیری یاد می شود لازم دانستم که اطلاعات ذیل را به همکاران این فضای مجازی یادآوری نمایم باشد که مورد استفاده ی هر چند اجمالی قرار گیرد .

 

جنبش کشور‏های غیر متعهد، جنبش عدم انسلاک یا جنبش عدم تعهد(به انگلیسی: Non-Aligned Movement) (به فرانسوی: Le Mouvement Non-Aligné) در سال 1961 میلادی برابر با 1340 خورشیدی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم)، قرار داشتند، تشکیل شد. نام جنبش ابتدا "Non-Commitment" بود اما سریعا به نام جدید تغییر یافت. اما با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثراً کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی میان کشورهایی که بعدها به غیرمتعدها معروف شدند، در سال 1955 در کنفرانس باندونگ در شهر باندونگ اندونزی انجام شد.

 

جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و سوکارنو رؤسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس اندیشه تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند. چون این اتفاق کمی بعد از استقلال هند رخ می‌داد تحت تأثیر جهان بینی ماهاتما گاندی نیز قرار داشت. در 1961 اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور مارشال یوسیپ بروز تیتو رهبر یوگسلاوی، قوام نکرومه رهبر غنا، جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هندو احمد سوکارنو رهبر استقلال اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

 

با پایان جنگ سرد و فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دچار نوعی بی هویتی شده و دلیل وجود این جنبش که ایجاد موازنه منفی بین دو ابر قدرت دوران جنگ سرد بود از بین رفته‌است. عده‌ای را فرض بر این است که جنبش عدم تعهد وارث موازین ضد آمریکایی یا همان ضد امپریالیستی است.

 

این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران سیاسی فلسفه وجودی چنین سازمانی را وابسته به جهان دوقطبی می‌دانند و دلیلی برای ادامه حضور جنبش در صحنه بین المللی با معیارها و مختصات دوران جنگ سرد نمی‌بینند. 118 کشور جهان از جمله ایران که تقریباً بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش عدم تعهد می‌باشند.

 

هم‌اکنون کشور ایران ریاست دوره‌ای این جنبش را بر عهده دارد. گفتنی است که سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هر 3 سال یکبار در اجلاسی با همین نام گرد هم می‌آیند. جنبش عدم تعهد نیز همچون جنبشهای دیگر از شخصیت افراد و رهبران برخی از کشورها تأثیر پذیرفته‌است. در رأس این شخصیت‌ها مارشال تیتو رهبر یوگسلاوی، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند، جمال عبدالناصر رهبر مصر و احمد سوکارنو رئیس جمهور اندونزی قرار دارند. بررسی شرح حال این چهار شخصیت و تشریح اوضاع سیاسی کشورهای هند، اندونزی، مصر و یوگسلاوی در دهه? 1950، این نتیجه را به دست می‌دهد که کشورهای مزبور و رهبران آنها که همگی در استقلال کشورهای خود و رهایی از یوغ استعمار و نفوذ اجنبی نقش تاریخی بر عهده داشته‌اند، از وجوه مشابهی برخوردار بوده‌اند که عبارتند از: هر چهار کشور دوران سخت و طولانی تحت استعمار بودن، استیلا و تفوق کشور قویتر و زور مدار را گذرانده‌اند و مبارزه آنان برای استقلال، عدم وابستگی و عدم تعهد بجا و بحق بوده‌است؛

 

همه? رهبران چهار کشور از نخستین رهبران سیاسی کشورهای خود پس از استقلال و رهایی از استعمار بوده‌اند، همه? آنها نه تنها در جنگ‌های ضد استعماری و ضد امپریالیستی فعالانه شرکت کرده‌اند، بلکه رهبری این جنگ‌ها را نیز بر عهده داشته‌اند؛ سال‌های 1950 تا 1955 برای هر چهار کشور نقطه? عطفی در مبارزات سیاسی بوده‌است؛ در سال 1954 (کنفرانس کلمبو)، نهرو نخست وزیر هند است و سوکارنو در نخستین انتخابات پس از استقلال به عنوان اولین رئیس‌جمهور اندونزی برگزیده شده‌است. عبدالناصر به ریاست‌جمهوری مصر انتخاب شده و تیتو، رهبر جمهوری خلق یوگسلاوی است که هر چهار نفر در سال 1955 در کنفرانس باندونگ شرکت می‌کنند.

 

اصول جنبش غیر متعهد ها : احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر، برابری و منافع متقابل، عدم تجاوز به یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر. ارکان جنبش غیر متعهد ها: بالاترین رکن جنبش اجلاس سران است که هر سه سال در یکی از کشورهای عضو تشکیل می‌گردد. علاوه بر آن می‏توان از اجلاس سالانه وزیران، اجلاس سالانه کارشناسان، اجلاس سالانه دفتر هماهنگی و نشست‏های تخصصی و دوره‏ ای این جنبش نام برد. نشست‏های دوره‏ ای جنبش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست‏های آژانس‏ها و سازمان‏های تخصصی این سازمان نیز حائز اهمیت است.

 

نشستهای صورت گرفته توسط اعضای جنبش : گردهمایی نخست - بلگراد، 6-1 سپتامبر، 1961 گردهمایی دوم - قاهره، 10-5 اکتبر، 1964 گردهمایی سوم - لوزاکا، 10-8 سپتامبر، 1970 گردهمایی چهارم - الجزیره، 9-5 سپتامبر، 1973 گردهمایی پنجم - کلمبو، 19-16 اوت، 1976 گردهمایی ششم - هاوانا، 9-3 سپتامبر، 1979 گردهمایی هفتم - دهلی نو، 12-7 مارس، 1983 گردهمایی هشتم - حراره، 6-1 سپتامبر، 1986 گردهمایی نهم - بلگراد، 7-4 سپتامبر، 1989 گردهمایی دهم - جاکارتا، 7-1 سپتامبر، 1992 گردهمایی یازدهم - کارتاگینا، 20-18 اکتبر، 1995 گردهمایی دوازدهم - دوربان، 3-2 سپتامبر، 1998 گردهمایی سیزدهم - کوالالامپور، 25-20 فوریه، 2003 گردهمایی چهاردهم - هاوانا، 16-15 سپتامبر، 2006 گردهمایی پانزدهم - شرم الشیخ 11-16 جولای، 2009 گردهمایی شانزدهم - تهران 2012

 

ایران وجنبش غیر متعهد ها : ایران که به دلیل عضویت در پیمان نظامی مرکزی سنتو از عضویت در این جنبش محروم مانده بود در سال 1979 پس از پبروزی انقلاب به جنبش عدم تعهد پیوست. در سال‌های اولیه حیات جنبش ایرانیان نام آن را به "جنبش ناوابستگان" ترجمه کردند. اما به دلیل عدم اقبال عمومی نام "غیرمتعهدان" مصطلح گردید. ایران بعد از پیوستن به جنبش در اجلاس سران 1979 در هاوانا و از آن به بعد در همه نشست‌های مختلف این جنبش حضور داشته‌است. لغو برگزاری هفتمین اجلاس سران در بغداد به دلیل تجاوز نظامی عراق به ایران و انتقال این اجلاس به دهلی نو از مهمترین رویدادهای جنبش به حساب می‌آید. شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متعهد 9 و 10 شهریور 1391 (30 و 31 آگوست 2012) در تهران برگزار شود.

 

اعضای کنونی جنبش : افغانستان الجزایر آنگولا آنتیگوا و باربودا جمهوری آذربایجان باهاما بحرین بنگلادش باربادوس بلاروس بلیز بنین بوتان (کشور) بولیوی بوتسوانا میانمار برونئی بورکینافاسو بروندی کامبوج کامرون کیپ ورد جمهوری آفریقای مرکزی چاد شیلی کلمبیا کومور جمهوری کنگو ساحل عاج کوبا جمهوری دموکراتیک کنگو جیبوتی دومینیکا جمهوری دومینیکن اکوادور مصر گینه استوایی اریتره اتیوپی فیجی گابون گامبیا غنا گرنادا گوآتمالا گینه گینه بیسائو گویان هائیتی هندوراس هند اندونزی ایران عراق جامائیکا اردن کنیا کویت لائوس لبنان لسوتو لیبریا لیبی ماداگاسکار مالاوی مالزی مالدیو مالی موریتانی موریس مغولستان مراکش موزامبیک نامیبیا نپال نیکاراگوئه نیجر نیجریه کره شمالی عمان پاکستان فلسطین پاناما پاپوآ گینه نو پرو فیلیپین قطر روآندا سنت لوسیا سنت کیتس و نویس سنت وینسنت و گرنادین‌ها سائوتومه و پرینسیپ عربستان سعودی سنگال سیشل سیرا لئون سنگاپور سومالی آفریقای جنوبی سری‌لانکا سودان سورینام سوازیلند سوریه تانزانیا تایلند تیمور شرقی توگو ترینیداد و توباگو تونس ترکمنستان اوگاندا امارات متحده عربی ازبکستان وانواتو ونزوئلا ویتنام یمن زامبیا زیمباوه

 

اعضای سابق جنبش غیر متعهد ها :

 

آرژانتین قبرس مالت یوگسلاوی از جمله : صربستان ومونته نگرو

 

ناظران : کشورها و سازمان‌های زیر در مقام ناظر قرار دارند.

 

کشورها : آرژانتین ارمنستان بوسنی وهرزگوین برزیل چین کاستاریکا کرواسی قبرس السالوادور قزاقستان قرقیزستان مکزیک مونته نگرو هلند پاراگوئه لهستان روسیه صربستان تاجیکستان اوکراین اوروگوئه

 

سازمان ها : 1- اتحادیه ی آفریقا 2-سازمان همبستگی خلق آفریقایی آسیا 3-سازمان کشورهای مشترک المنافع 4-اتحادیه ی عرب 5-سازمان همکاری اسلامی 6-مرکز جنوب 7-شورای جهانی صلح 8-سازمان ملل متحد

 

مهمان هان : هیچ مهمان دائمی وجود ندارد اما اغلب چند کشور غیرعضو در کنفرانس حضور دارند. علاوه براین، تعداد زیادی از سازمان‌ها چه از درون سازمان ملل یا بیرون از سازمان معمولا دعوت می‌شوند.

 

باشد که اطلاعات فوق مفید فایده واقع گردد انشاالله

 

یاعلی


نوشته شده در پنج شنبه 91/6/2ساعت 4:59 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسمه تعالی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ضمن برشمردن برخی نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتی را تنها راه ادامه روند پیشرفت کشور دانستند و تأکید کردند: استفاده از همه ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی، اهتمام جدی به حل مشکلات زندگی مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از تولید ملی و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار که در آغاز هفته دولت انجام شد با گرامی‌داشت یاد شهیدان رجایی، باهنر و همچنین شهید عراقی، تجلیل از این عزیزان را زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت دانستند.

رهبر انقلاب هفته دولت را فرصتی برای تشکر از خدمات قوه مجریه و مسئولان و کارکنان دستگاه‌ها خواندند و افزودند: این هفته افزون بر فرصت ارائه گزارش و آشنا کردن مردم با حقایق و فعالیت‌های دولت، فرصتی برای ارزیابی درونی و بررسی نقاط قوت و ضعف قوه مجریه است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به عبور سریع فرصت‌های خدمت، رئیس جمهور و همکارانش را به مغتنم شمردن یک سال باقی مانده از عمر دولت دهم توصیه و خاطرنشان کردند: در همین یک سال نیز می‌شود کارهای بسیار مهم و بزرگی انجام داد.

ایشان، سال چهارم فعالیت‌های دولت دهم را از دو جهت خارجی و داخلی مهم برشمردند و افزودند: قدرت‌های مستکبر همه توان خود را برای وادار کردن ایران به عقب‌نشینی به کار گرفته‌اند که دولت نیز باید با استفاده از همه توان و ظرفیت‌های کشور و ادامه روند پیشرفت‌ها، ‌این توهم باطل دشمنان را بر هم بزند.


ایشان، سال آخر فعالیت دولت دهم را از لحاظ شیرازه‌بندی کار‌ها نیز مهم دانستند و به هیأت وزیران تأکید کردند: شما به پرکاری مشهور هستید، همین ویژگی را با جدیت و تا لحظات آخر فرصت خدمت به مردم و کشور، نگه دارید.

رهبر انقلاب روند کلی حرکت کشور را با وجود برخی مشکلات و نقاط ضعف‌ها، رو به جلو ارزیابی کردند و افزودند: حتی مراکز رصد جهانی نیز به روند پیشرفت‌های ایران اذعان دارند اما برخی در این زمینه دچار توهم ناشی از ارزیابی نادرست هستند.


ایشان با اشاره به ناکامی طرح‌ها و ترفندهای بیگانگان افزودند: همیشه به یاد داشته باشید که زورگویان جهانی دست از دشمنی برنمی‌دارند و در پی هر ناکامی به دنبال تصمیمات و اقدامات جدید برمی‌آیند؛ بنابراین، لازم است مسئولان نیز همیشه در فکر راهکار‌ها و تدابیر جدید مقابله باشند.

ایشان پیش بینی سناریو‌ها و توطئه‌های دشمن را باعث تسلط در میدان رویارویی با این دسیسه‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: اگر پیش از تصمیم دشمنان، بتوانیم سناریوی آن‌ها را بخوانیم در اندیشیدن تدابیر، موفق‌تر خواهیم بود.


رهبر انقلاب تمرکز در کارهای قوه مجریه را به ویژه در مسائل کلان و اساسی، ضروری خواندند و افزودند: تمرکز در این گونه مسائل در درجه اول به خود هیأت دولت برمی‌گردد و باید همه اعضای دولت خود را در تصمیمات گرفته شده، شریک و مسئول بدانند و با هماهنگی کامل حرکت کنند.

استفاده از همه توان کشور و بهره گیری از ظرفیت‌های فکری و انسانی در داخل و خارج از دولت توصیه دیگری بود که رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند.


رهبر انقلاب، با اشاره به اینکه نقاط ضعف را نیز باید بررسی و برطرف کرد، در تشریح برخی نقاط قوت دولت افزودند: کارهای وسیع عمرانی در مناطق کشور، پیشرفت چشمگیر در زمینه علم و فناوری، بالا بردن جایگاه ایران در عرصه سیاست خارجی و مسائل بین المللی، برجسته شدن ارزش‌های انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده زیستی و دوری از تجمل، استکبار ستیزی و افتخار به انقلابی‌گری و تلاش برای ارتباط گسترده با مردم از جمله نقاط قوت دولت است که منشأ برکات و آثار مثبتی بوده است.

ایشان تلاش فوق العاده را از دیگر ویژگی‌های دولت دهم دانستند و توصیه کردند: این تلاش را با کیفیت کاری خوب، همراه کنید و برای تحقق وعده‌های داده شده اهتمام ویژه به خرج دهید.


رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان در ریشه‌یابی افزایش تلاش‌های خصمانه آمریکا و مستکبران در سالهای اخیر، به چهار عامل اشاره کردند: پیشرفت‌های مستمر جمهوری اسلامی، زنده شدن شعارهای انقلاب، بیداری عظیم و بسیار مهم ملت‌های منطقه و جلوگیری از الگو شدن ایران در چشم این ملت‌ها.

ایشان در همین بحث افزودند: برخی افراد این روز‌ها می‌گویند چرا دشمن تراشی می‌کنید اما این حرف‌ها ناشی از تحلیل ناردستی است.


رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در زمان امام خمینی (ره) نیز دشمنی‌های مستکبران پایانی نداشت چرا که امام قاطعانه از انقلاب و اسلام و ایران دفاع می‌کرد و این واقعیات نشان می‌دهد هر گاه مسئولان و ملت ایران مواضع مستحکمی بگیرند، چهره دشمن عبوس‌تر می‌شود که البته مستکبران هیچ گاه در مقابل این ملت پیروز نخواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به برخی مشکلات موجود افزودند: عمده این مشکلات به مسائل معیشتی قشرهای متوسط و ضعیف، مربوط می‌شود که باید برای برطرف کردن آن‌ها، ‌جداً همت و برنامه‌ریزی کرد.


ایشان در ریشه‌یابی مشکلات موجود خاطرنشان کردند: بخشی از مسائل ناشی از تورم است البته ما کمبود کالا در کشور نداریم؛ اما گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، باید علاج شود که در این زمینه همه بخش‌های ستادی و عملیاتی مسئولند.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه صاحبنظران داخل و خارج دولت، افزایش نقدینگی را یکی از ریشه‌های مشکلات کنونی می‌دانند تأکید کردند: باید با همفکری و تکیه بر علم و تجربه، راهی برای کنترل نقدینگی بیابید و نقدینگی افزایش یافته را به سمت مراکز تولید هدایت کنید.


ایشان توانمند کردن بخش خصوصی را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی خواندند و تأکید کردند: لازم است سیاست‌های اصل 44 با دقت و وسواس هرچه تمام‌تر دنبال شود.

رهبر انقلاب در ارائه تعریفی از اقتصاد مقاومتی افزودند: در این اقتصاد، هم روند پیشرفت کشور حفظ می‌شود و هم آسیب پذیری نظام اقتصادی در مقابل ترفندهای دشمنان کاهش می‌یابد.

ایشان استفاده از همه ظرفیت‌های مادی و انسانی دولتی و غیردولتی را از لوازم اقتصاد مقاومتی دانستند و افزودند: باید به مردم واقعاً بها دهید.


حضرت آیت الله خامنه‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را باعث افزایش سرمایه گذاری، استقبال سرمایه داران سالم و رونق بیشتر اقتصادی دانستند و افزودند: باید با چشمانی تیزبین، ریزبین و دوربین مراقب فساد اقتصاد بود و با آن مبارزه کرد که در این زمینه همکاری متقابل دولت و دستگاه قضایی ضروری است.

حمایت از تولید، رسیدگی به واحد‌ها و کارخانه‌هایی که دچار مشکل شده‌اند، ‌فعال سازی واحدهای متوسط و کوچک، مدیریت منابع ارزی و حمایت همه جانبه از تولید ملی، دیگر توصیه مؤکد رهبر انقلاب به هیأت دولت بود.

ایشان مبارزه با اسراف را نیز در اقتصاد مقاومتی، ‌مهم برشمردند و افزودند: در این زمینه، هم دستگاه‌های فرهنگ ساز به ویژه رسانه ملی و هم دستگاه‌های اجرایی مسئولند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از توجه دولت به ضرورت صرفه جویی در دستگاه‌ها افزودند: مسأله استفاده از تولید ملی را نیز به طور جدی در دستور کار دستگاه‌ها قرار دهید و مصرف اجناس و کالاهای خارجی را در دستگاه‌ها ممنوع اعلام کنید.

توجه به شرکت‌های متکی بر اقتصاد دانش بنیان و حل مشکلات آن‌ها از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب به دولت دهم توصیه کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بار دیگر مسأله وحدت و انسجام ملی را بسیار مهم خواندند و با دعوت جدی از مسئولان برای همگرایی ‌افزودند: حوزه‌های مسئولیت‌ها مشخص است هر سه قوه باید با هماهنگی و تعامل عمل کنند.


ایشان، مسئولیت رسانه‌ها، افراد صاحب تریبون و پایگاه‌های اینترنتی را نیز در زمینه تقویت وحدت ملی مهم دانستند.

رهبر انقلاب، با توصیه به پرهیز از کارهای سطحی و توجه به کارهای عمیق در زمینه‌های فرهنگی خاطرنشان کردند: مراقبت کامل کنید که فرهنگ مهاجم، فرهنگ عمومی را در معرض تأثیرگذاری و آسیب قرار ندهد.

حفظ روحیه انقلاب در دیپلماسی کشور و تلاش برای بهره گیری منطقی و درست از حوادث منطقه نکته دیگر ایشان خطاب به مسئولان قوه مجریه بود.


توصیه آخر رهبر انقلاب به رئیس جمهور و هیأت دولت این بود: برای خدا کار کنید و لحظه‌ای را در خدمت به مردم و نظام از دست ندهید اگر هم کسی نبیند خداوند می‌بیند و همه این فعالیت‌ها را پاداش مضاعف می‌دهد.

انشاالله گوشها شنوا ودستها توانمند ودلها وجانها پاک و اعمالمان توأم با تقوا باشد

یاعلی


نوشته شده در پنج شنبه 91/6/2ساعت 4:39 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسمه تعالی

 

یادش بخیر آر کیو

 

دراون روزهایی که همه ی بچه محل ها آرزوی داشتن یک رینگ مستعمل به درد نخور را درسر می پروراندند واین رینگ نقره ای رنگ که درآفتاب لب شط برق می زد تبدیل شده بود به یکی از رویاهای همیشگی اکثر آنها من روی تقویت شنا وزیرآبی رفتن تمرکز کرده بودم البته اینوهم بگم که هرچند روزیه بار سری به مغازه ی کِـریم یه دس می زدم واز او سراغ قولش را می گرفتم قولش هم معلوم همه بود اما سریش نمی شدم یا بشینم سرجوب دم مغازه اش وزل بزنم تو چشاش ننم می گفت کوسه یه دسشو برده اما خیلی فرز بود با همو یه دستش تند تند رینگومی چرخاند وپرها رو با یه گردی که داخلش چند تا بریدگی داشت شل وسفت می کرد یه روز همی طوری که رفته بودُم دم مُغازش سلام کردمو یه خداقوت اساسی بهش گـُفتم بعد یه هو گفت چقد زیرآبی میری بلافاصله مونم بهش گفتوم خیلی گفت تا او دَس میتونی بری ؟ گفتُم تا حالانرفتوم ولی شاید بتونوم !

 

گفت اگه تا او دَس بتونی یه رینگ نو نو رو دَسِ همه ی بچه ها بت میدُم ! بخدا

 

نمی دونوم اَ کجا غِلیم سر رسید که گُـفتوم واویلا الانه که همه محل پر میشه !

 

سالها مثل برق وباد ازپی هم می گذشتند اوّل مهر سال پنجاه ونه هم از راه رسید امّا تو ای یکی دوسال خیلی اتفاقا افتاده بود که بعداً براتون میگـُم

 

اَ دیشب یه صداهای عجیب وغریبی شنیده می شد نگرانی تو قیافه ی بزرگترها به وضوح دیده می شد ما ها هم یه چیزایی حالیمون بود ولی نه به اندازه ی بزرگترا!

 

بعد ثامن بود فئواد وپسرآمو شولی رو دیـدُم داشتند یه کارایی تو تانک فارم می کردند بعد حال واحوال وکمی شوخی ویاد قدیما وتُخس بازیا وغولو گریامون پرسیدم چه میکنید ؟

 

حبیب شولی گفت بچه ها تو میدون مین خیلی تلفات میدن میخوایم یه فکری بکنیم که دیگه نه تلفات بدیم ، نه کسی مجبورباشه اَ تو میدون مین رد بشه ای حیوُنا هم آش ولاش نشن !

 

یاد اومسابقه ی کریم یه دَس اُفتادُم چه فکری کرد ای حبیب !

 

حالا دیگه جنگ تموم شده بود حبیب داشت یواش یواش پا به سن می ذاشت رنگ موهاش جو گندمی شده بود امّا همو آدم بود

 

حال واحوال کردیم ، محکم توبغلش فشارم داد گفت کا کا کجایی هیچ خبرت نیس ! فقط مُحرما س که هی چِش چِش میکـُـنم که تا شایدبچه ها را ببینـُـم پرسیدُم کجایی چه میکنی ، یه دفعه گفت نگا فئواده کم کم جمع باقیمانده ازبچه های محل پیداشون شد

 

حبیب مثل همیشه میدون داری میکرد اصلاً او وسط برق میزد

 

راجب ساخت انیمیشن یا همو کارتون دریاقلی داشت می گفت بعد هم که دایره ها داشت بسته می شد قول داد بعد از چـُلاب (سینه زنی به سبک جنوبی ها) برای اولین بار کارشو نشونومون بده

 

تو جنگ خلیج بود که یه روز نزدیکای ظهر صدای برخورد یه راکت تو همه شهر پیچید گفتن آمریکاییا زدن خیلی وقت بود از ای خبرا نبود ! سوار موتور شدم وگازشو گرفتم به سمت محل اصابت وقتی رسیدم با صحنه ای مواجه شدم که شاید کمتر کسی تاب دیدنشو داشته باشه لت وپار شدن جسد یه بچه ی مدرسه ای کنار دوچرخه اش جلوهمبازیاش ، اونایی که سالم مونده بودند تو نگاهشون یه چیزای عجیب وغریبی دیده می شد مثه همون چیزایی که مهر پنجاه ونه تو نگاه خود ماها بزرگترا می دیدند

 

حالا پسر حبیب تو پدافند غیر متقارن سپاه کارمیکنه میگن واسه خودش کسی شده !

 

امروزوقتی اخبار اعلام کرد که هواپیمای جاسوسی آمریکاییا رو بچه های ما نشوندن یه دفعه به یاد چشمای همون بچه ها مون افتادُم نمی دونوم چرا؟

 

جوانان غیرتمند ما با خودباوری همه ی قدرتهای استکباری را زیرپا می گذارند

 

(امام خمینی رحمت الله وعلیه)

 

یاعلی


نوشته شده در پنج شنبه 91/6/2ساعت 2:8 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسمه تعالی

 


 

آن چه خواهید خواند ، نخستین نامه داوود بصائری از خوزستان به زادگاهش ، پس از اولین اعزامش به جبهه می باشد. این نامه جلوه ای زیبا و تاثیر گذار از روح دریایی یک بسیجی 14 ساله است:

[متن اولین نامه شهید داوود بصائری از جبهه] :

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم اعظم خانم. من داوود هستم. می خواستم که این نامه را برای مادرم بخوانید و بگویید من به جبهه رفتم و چون مادرم خبر ندارد که من به جبهه رفتم. می خواهم او را دلداری بدهید و نگذارید ناراحت شود و به مادرم بگویید چون می دانستم به من اجازه نمی دهید به جبهه بروم برای همین به شما خبر نداده ام و امیدوارم از من راضی باشی و دعای خیر یادت نرود. چون من دیگر غم شهادت دوستان را طاقت نیاورده به جبهه رفتم. و اگر پرسید درست چه می شود ، بگویید که من درسم خیلی خوب شده بود و می توانم بعدا بیام امتحان بدهم.

 

 

 


نوشته شده در چهارشنبه 91/6/1ساعت 1:8 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسمه تعالی

 

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

جنگ یعنی جنگ در کُلِ فرهنگ لغات زبانهای دنیا هیچ کلمه ای برای منتقل کردن حس واقعی اِنزجارازاین کلمه ی موهوم و ترسناک را پیدا نکردم !

امّابرای مفهوم کلمه ی دفاع،از روزی که هابیل مورد حمله ی غافلگیرانه ویا بهتر آن است که بگوییم تجاوز کارانه ی قابیل قرار گرفت چون کاملاْ بدون اطلاع قبلی ویا به مبارزه طلبیدن برادر صورت گرفت وبی آنکه بتواندازخود،دفاعی بکند به شهادت رسید! که اوّلین شهید عالم امکان بی خبر وناجوانمردانه به شهادت رسید ! از آن زمان تا شب قدری که محراب مسجد کوفه غرقه به خون گشت و تاواقعه ی عبرت آموزکربلا کتاب کتاب کلمه وجمله یافت کردم ازاین رو هیچ عبارتی وهیچ واژه ای مناسب تر از دفاع مقدس درمقابل تجاوزبی اعلان ارتش تا دندان مسلح حزب بعث عراق با حمایت همه ی قدرت های استعماری واستکباری به تاریخ بیست ودوّم سپتامبرسال یکهزارونهصدوهشتاد

(سی ویکم شهریورسال یکهزاروسیصدوپنجاه ونه هجری شمسی)درمقابل نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران یافت نکردم وآنگاه که کلمه ی غـُربَت را درپس ذهنم تجزیه وتحلیل نمودم واز این زاویه به عملکرد

مردم مان دربزنـگاه هـشت سال دفاع مقدس نگریستم،ابتدا به خود بالیدم که ایرانیم وسپس برمظلومیت مردم وکشورورهبرمان به تأسی ازمظلومیت آقایمان اَبا عبدالله علیه السلام گریستم که

چه اشکهای پرافتخاری گونه های این مرز وبوم را نمناک کرده است

درفضای سیاسی جهان پیش رویمان هرتهدیدی تبدیل به کشمکش وهرکشمکشی تولید بحران می کند،اگربحران تولیدشـده بـه درستی مدیریت نشودرفته رفته جنگ از زیر خاکستربـَـد اخلاقی وزیاده خواهی سـردَمداران خودکامه ودیکتاتورسر برآورده ومنطقه ای را در آتش خود گرفتار می سازد ،این توضیح رادادیم تا فضای ذهنی مناسبی برای خواننده در ارتباط باچگونگی وقوع جنگ تحمیلی ایجاد گردد

کلاًاین تصورکه جنگ یک شبه اتفاق می افتدتصوری نادرست وباطل است زیراکه بسیار ساده انگاری است اگر چنین بیندیشیم به عبارتی جنگ،یکی،ازعناصرپایدارتاریخ،است،واین،استدلالی است که مورّخ نامی جهان( ویل دورانت) ارائه وبرمبنای آن تحلیل های بسیارمُهمّی داشته لذا

ازسی وچهارقرن تاریخ ثبت شده ی جوامع بشری حداکثرسیصدسال آن بدون جنگ سپری شده وبه طور دقیقتر(ازسه هزار وچهارصدوبیست ویک سال گذشته فقط دویست وشصت وهشت سال آن بدون جنگ بوده)ومابااین بررسی به نتیجه ای خواهیم رسید که پدر تاریخ غرب (هرودوت) قرنها پیش ازاین آن را برای ما به یادگار گذ اشته!

(این جنگ بوده که همواره تاریخ را پدری کرده است)

یعنی سُنّت تاریخ نویسی با رویدادهای نظامی وجنگی عجین بوده همانطور که در ایران باستان خداینامه ها وسالنامه ها ودر ایران بعدازاسلام آثار مورّخینی چون بیهقی ،جوینی، اسکندربیک منشی ترکمان ومیرزامهدی خان اَستر آبادی، همگی درنگاشتن وقایع جنگی می بوده است

سخنمان به درازا کشیدامّا لازم دانستم که برای جوانانی که سالهای دفاع مقدس را ازنزدیک درک نکرده اندوبدون اِسائه ادب به بزرگان آن عرصه چند خطی به مقدمه بگذرانیم

کلام مولا وآقای شیعیان جهان همیشه عطر وبوی خاص خود را دارد امام علی علیه السلام خطاب به آقا امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند :هرچند من عمرهمه ی کسانی که پیش از من زیسته اند راسپری نکرده ام،امّادراعمال همه ی آنهانگریسته ام ودراخبارشان اندیشیده ام،برای شناخت تاریخ آنان چنان درآثارشان به تفکـّر پرداخته ام که چون یکی ازآنان شده ام، به سبب آگاهی ازسرگذشت آنان گویا با همه ی آنان ازاولّین فرد تاآخرینشان زندگی کرده ام ،زلال وپاکی زندگانی آنان را ازتیرگی های آن وسودمندی اش رااززیان آن باز شناخته ام ، پس با این سخن مولایمان حُجّت برما تمام است

حال با توجه به تاکید ات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص نگاشتن صحیح وبدون غرض تاریخ به دست خودمان وبادرنظر گرفتن تاریخ پانصدساله ی گذشته که براین آب وخاک چه رفته است آیا امروز که بیش از دودهه و اندی از پایان دفاع مقدس می گذرد ما به وظیفه وتعهدی که در قبال آیندگان داریم راه را درست رفته ایم ؟واصل حرفمان باشد برای وقت ومجالی دیگر به شرط حیات انشاالله

یاعلی


نوشته شده در چهارشنبه 91/6/1ساعت 12:51 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

<      1   2   3      

تبدیل تاریخ