سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الف - دزفول

روایت هدیه ای که شهید عبدالمجید طیب طاهر به سید عزیزاله پژوهیده داد + تصاویر

این خاطره برای اولین بار منتشر می شود

 شهید مجید طیب طاهر (سمت راست) – سید عزیزاله پژوهیده (سمت چپ)

 

 

 

هدیه ای که تا کنون هیچ کس نگرفته است


سال 62 بود که با مجید آشنا شدم. این رفاقت روز به روز محکم­تر شد تا به پیشنهاد مجید قرار شد برویم و در حرم امام رضا(ع) با هم صیغه­ ی برادری بخوانیم.

 سال 63 بود و قبل از عملیات بدر. بلیط قطار گیر نمی ­آمد برای مشهد. به مجید گفتم که بی خیال رفتن شویم اما قبول نمی کرد. بدون بلیط سوار قطار شدیم و با اینکه هوا فوق العاده سرد بود، توی راهروی قطار رفتیم تا مشهد.

 آنجا صیغه­ ی برادری خواندیم و هرکداممان یک کفن خریدیم و دوباره توی راهروی قطار برگشتیم. در منطقه رسم بود بچه­ ها شب های جمعه کفن هایشان را در می آوردند و به یاد روزی که قرار است دفن شوند، در این کفن ها می خوابیدند و به یاد اهل بیت (ع) در کفن هایشان اشک می ریختند تا این اشک ها روزی به دادشان برسد.

شب جمعه کفنم را باز کردم و دیدم کفن ناقص است. یک قسمتی از کفن که معمولاً دعای جوشن کبیر روی آن نوشته می­ شود، در کفن من وجود نداشت. بدجوری حالم گرفته شد.

فردا صبح رو کردم به مجید و گفتم : «مجید! من شهید نمی­شم. کفن من ناقصه و جوشن کبیر نداره! خیلی حالم گرفته شده رو این موضوع»

 مجید گفت: «کفن منو ببر! » گفتم :«نه! این قسمت من بوده که کفن من ناقص باشه!»

گذشت تا عملیات بدر تمام شد و داشتیم آماده می شدیم برای عملیات والفجر8? ما جزء بچه های غواص اطلاعات و عملیات بودیم و گفته بودند که شانس برگشتنمان بسیار پایین است.

مجید با لبخند، در حالی که یک بسته کادو پیچ شده توی دستش بود آمد سمت من و بسته را داد دستم و گفت : «تولدت مبارک» و بعد گفت فقط این هدیه مرا باز نکن تا شب جمعه.

 شب جمعه شد و باز هم من ماندم و کفنی که ناقص بود و بغضی که با دیدن آن گلویم را می فشرد. یاد کادوی مجید افتادم. رفتم و کادوی مجید را باز کردم و دیدم که مجید رفته است و به اندازه پارچه ی جوشن کبیر کفن خودش، یک پارچه ی سفید خریده است و با خودکار تمام دعای جوشن کبیر را روی آن نوشته است. دهانم از تعجب باز مانده بود و اشک توی چشمم حلقه زده بود.

مجید کار بزرگی کرده بود. خیلی بزرگ.

 کل دعای جوشن کبیر را روی پارچه سفید با خودکار آبی نوشته بود و بعد داده بود شهید فرج اله پیکرستان و گفته بود:« این رو برا برادرم نوشتم . لطف کن و همه ی فتحه ضمه ها و هجاهاش رو طبق مفاتیح، دقیق و با خودکار قرمز کامل کن»

پارچه ای که شهید مجید طیب طاهر روی آن دعای جوشن کبیر را نوشت و به سید هدیه داد

دیگر شب های جمعه از اینکه کفنم ناقص نبود، غصه نداشتم و سرخوش بودم از هدیه ی مجید.

اما وقتی مجید در عملیات والفجر 8 آسمانی شد، من ماندم و خاطراتش و یادگاری که سی سال است نگهداری اش می کنم  تا اینکه روزی به کار آید.

aziz2

 سید عزیز و هدیه ای که از رفیق شهیدش به یادگار دارد

 

 

خوش به حال مجید و خوش به حال سید و چه زیبا رفاقتی و چه زیبا رمز و رازی است در این رفاقت. مجید که عند ربهم یرزقون شد و سید «من ینتظر» مانده است و «ما بدلوا تبدیلا».

خداوند عاقبت همه ی ما را ختم به خیر کند ان شاء الله

نگارش توسط علی موجودی


نوشته شده در چهارشنبه 94/1/12ساعت 8:22 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

ماهواره فجر پس ماهواره های امید، رصد و نوید چهارمین ماهواره ایرانی در مدار زمین محسوب می شود که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران ساخته شده است و مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر است.

بنا بر اعلام صورت گرفته، فجر که امروز در مدار زمین قرار گرفت ماهواره ای 52 کیلویی با شکل هندسی 6 ضلعی با ارتفاع 49 سانتیمتر و عرض 35 سانتیمتر است.

10 دستاورد جدید که ماهواره و موشک فجر برای صنعت فضایی ایران ارمغان آوردند +عکس

طی سالهای گذشته و در راستای استفاده صلح آمیز از فضا و بهره مندی متخصصان کشور در زمینه های گوناگون از اطلاعات ماهواره ای، برنامه فضایی کشور ساخت و پرتاب و عملیاتی کردن ماهواره های مختلفی را در دستور کار خود داده است. بدیهی است ضمن کسب تجارب علمی و فناوری های لازم باید آزمایشات واقعی نیز برای کسب اطمینان از عملکرد سامانه هایی که در کاربری ماهواره های بزرگ و سنگین به کار می روند به انجام برسد که اینکار با بهره گیری از ماهواره های کوچک و در مدارهای پایین اجرا می شود.

ماهواره سینا اولین ماهواره ای بود که جمهوری اسلامی ایران توسط روسیه به فضا پرتاب کرد. سینا به صورت مشترک توسط دانشمندان ایرانی و متخصصان روس ساخته شده و تجربه ای مشترک بین دو کشور برای ارتقاء توان متخصصان داخلی و آشنایی با دستاوردهای کشورهای پیشرو در عرصه فضا بود. پرتاب ماهواره سینا باعث شد جمهوری اسلامی ایران در ردیف 44  کشور صاحب ماهواره در فضا قرار گیرد.

بخشی از برنامه فضایی ایران با توجه به تخصص های موجود در شرکت صنایع الکترونیک ایران(صاایران) بر دوش این مجموعه قرار گرفته که در وهله اول مطالعه، طراحی و ساخت اولین ماهواره بومی کشور به نام امید، بعد از آن ماهواره فجر، در مرحله بعدی چهار ماهواره طلوع و در گام مهم بعدی ماهواره پارس سپهر به عنوان یک ماهواره با ارتفاع بالاتر و سنگین تر از نمونه های قبلی است. 

در برنامه فضایی کشور با رویکردی واقع بینانه و با اتکا به توان داخلی کشور، لازم بود تا از سایر بخش های علمی کشور نیز کمک گرفته شود که مهمترین آنها یعنی دانشگاه ها نیز وظیفه مطالعه و ایجاد فناوری های مختلف فضایی و طراحی و ساخت ماهواره های دانشجویی را بر عهده گرفتند که در هر یک از آنها چند فناوری و دستاورد تخصصی مورد بهره برداری و آزمایش قرار می گیرد. 

از این دست ماهواره ها می توان به خانواده ماهواره های رصد از دانشگاه مالک اشتر، نوید و ظفر از دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد. از بین این ماهواره ها رصد-1 در سال های قبل پرتاب شده و با موفقیت خوبی مأموریت خود را به پایان رسانده و برخی ماهواره های دیگر نیز آماده پرتاب هستند که طبق اعلام پس از ماهواره فجر، این ماهواره ها مانند شریف ست در نوبت پرتاب قرار دارند.

با توجه به اعلام اینکه پرتاب ماهواره فجر رسما اعلام شده است در این گزارش به معرفی این ماهواره و برخی دستاورهای حاصل از آن می پردازیم و مقایسه ای بین آن و ماهواره های امید و رصد-1 که تاکنون پرتاب شده اند خواهیم داشت.

این ماهواره ها اگر چه ممکن است دقت های بالا نداشته باشند اما تک‌تک آنها حلقه‌هایی از یک زنجیره بلوغ و اکتساب فناوری هستند که به صورت یکپارچه و سامانه ایی و در یک نقشه راه محصولی و اکتساب فناوری مشخص مدیریت می‌شود.
 
امیدی که به فجر منجر شد

ماهواره فجر ماهواره ای با طراحی کاملاً حرفه ای و برآمده از ماهواره امید است. ماهواره امید نزدیک به 90 روز(سه ماه) در فضا بود و حدود 1200 مرتبه در مدار زمین چرخش نمود. ماهواره ملی امید به عنوان اولین ماهواره بومی و با توجه به مأموریت تعریف شده برای آن بخشی از فناوری های کلیدی یک ماهواره عملیاتی را در بر داشت. 

این فناوری ها که برای اولین بار در کشور به صورت بومی به کار گرفته شده بود شامل مواردی چون تولید تجهیزات الکترونیک ماهواره، تولید فرستنده و گیرنده فضایی، فناوری شبیه سازی پرواز ماهواره، مهندسی سامانه فضایی بصورت کاملاً بومی، اثبات وجود ماهواره در مدار، تعیین دوره تناوب و زمان طلوع ماهواره با دقت بالا، ارتباط از راه دور(تله متری)، فرمان از دور(تله کامند)ماهواره بودند.

ماهواره ملی امید یک ماهواره علمی تحقیقاتی و پژوهشی و مخابراتی بود که مأموریت آن بصورت تعیین مشخصات مداری ماهواره پس از جدایی از ماهواره بر، برقراری ارتباط دو سویه ماهواره و ایستگاه زمینی به منظور ذخیره و ارسال داده های تله متری و تله کامند، ارسال فرمان از ایستگاه زمینی به ماهواره و  برخی موارد دیگر تعریف شده بود.

10 دستاورد جدید که ماهواره فجر و موشک سفیر برای صنعت فضایی ایران ارمغان آوردند +عکس 
ماهواره فجر


با کسب تجارب بسیار ارزشمند از ماهواره امید و شکستن مرزهای بسیار در آن، در گام بعدی ماهواره ای با ویژگی های جدید در کنار ارتقاء قابلیت های ماهواره امید مد نظر بود. حاصل این روند، ماهواره فجر است که همه ویژگی های یک ماهواره حرفه ای را دارد.

اصلی ترین تفاوت ها و بهبودهای فجر نسبت به امید، بهره مندی از سلول های خورشیدی برای شارژ باتری و تولید توان، قرار گیری در مدارهای بالاتر، طول عمر بسیار بیشتر، همراه داشتن محموله تصویربرداری و توانایی افزایش ارتفاع نسبت به زمین از طریق انتقال مداری است.

روی بدنه ماهواره فجر سلول های خورشیدی به کار رفته است که با تأمین توان از نور خورشید و شارژ باتری های نقش مؤثری در افزایش عمر کاری آن به یکسال و نیم داشته است. این ماهواره دارای سامانه جی پی اس است، این سامانه موقعیت ماهواره را هر لحظه در فضا مشخص می کند و این موقعیت یابی می تواند کاربردهای مختلف علمی و عملیاتی داشته باشد. این ماهواره همچنین قابلیت مانورمداری و تصویربرداری را نیز دارد.

ویژگی ها و دستاوردهای ماهواره فجر


به گزارش مشرق، این ماهواره در مدت یک سال به دست محققان کشور و با همکاری بخش‌های مختلف صنعت هوافضای کشور طراحی و ساخته شده و سپس وارد مراحل آزمایشات عملیاتی شد.

مأموریت در نظر گرفته شده برای ماهواره فجر انتقال مداری، عکسبرداری برای نقشه برداری و هواشناسی و برخی محموله های تحقیقاتی است. با استفاده از ماهواره فجر آزمایش و صحت سنجی فناوری های بکار رفته در ماهواره های بعدی ممکن شده و بهبود زیرسامانه های پردازش و افزایش ارتفاع و عمر مداری از جمله وظایف ماهواره فجر خواهد بود.

فناوری های جدید این ماهواره شامل فناوری انتقال مداری به کمک رانشگر گاز سرد، فناوری تعیین کنترل وضعیت ماهواره از طریق پایداری چرخان فعال، فناوری تصویربرداری فضایی و فناوری تعیین و توزیع توان الکتریکی است.

از جمله دستاوردهای ماهواره فجر می توان به دستیابی به فرآیند کاملی از کلیه زیرسامانه های مورد نیاز در فناوری فضایی، کاهش هزینه های پرتاب با دستیابی به فرایند انتقال مداری در ماهوراه، ساخت اولین ماهواره بومی دارای توانمندی انتقال مداری اشاره کرد.

انتقال مداری


با توجه به محدودیت موشک های فعلی حامل های ماهواره در کشور، تنها مدارهای پایین برای قرار دادن ماهواره ها در دسترس است. از طرفی در ارتفاعات نزدیک به زمین به دلیل برخورد با مولکول های هوا، ماهواره دچار افت انرژی جنبشی شده و به مرور با از دست دادن ارتفاع سقوط کرده و ناچاراً مأموریت آن پایان می یابد. 

در واقع عامل باقی ماندن ماهواره در مدار نیروی خررج از مرکز ناشی از تغییر جهت سرعت است که با نیروی جاذبه زمین در تعادل قرار می گیرد. با افت سرعت، نیروی مخالفت کننده با جاذبه نیز کاهش یافته و در نتیجه ماهواره به سمت زمین کشیده می شود.

برای افزایش عمر کاری ماهواره از نظر مدت زمان استقرار در مدار، یک راه حل کم هزینه، انتقال مداری برای رساندن ماهواره به ارتفاعات بالاتر است(به نسبت سرمایه لازم برای ارتقاء ماهواره بر برای رسیدن به این ارتفاع). در این روش پس از قرارگیری ماهواره در مدار اولیه با استفاده از نیروی ایجاد شده از پیشران تعبیه شده در آن، ماهواره شروع به افزایش ارتفاع کرده و در مدار بالاتری مستقر می شود.

به طور کلی سامانه‌های پیشرانش فضایی به دو دسته کلی سامانه‌های پیشرانش الکتریکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. در سامانه‌های پیشرانش شیمیایی انرژی لازم برای تولید نیروی رانش(تراست) در رانشگر ذخیره شده که این نیرو بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی آزاد شده و سپس رانشگر به وسیله عبور دادن آن به شکل گاز با سرعت بسیار بالا از درون خروجی(نازل) شتاب می‌گیرد.

سامانه های رایج پیشرانش شیمیایی شامل سامانه‌ها گاز سرد و سامانه گاز داغ هستند که پروژه طراحی و ساخت سامانه پیشرانه گاز سرد ماهواره که در پژوهشگاه هوافضا به انجام رسیده در ماهواره فجر به کار گرفته شده و این سامانه به جابه‌جایی ماهواره در مدار زمین کمک می‌کند.

سامانه گاز سرد با رانشگرهایی مانند گاز ورودی فشرده شده مثلاً گاز نیتروژن یا گازهای هیدروکربنی فشار بالا مانند پروپان کار می‌کند. این گاز فشرده شده در داخل مخزنی در ماهواره ذخیره می شود.

پس از قرار گیری ماهواره فجر در مدار بیضوی با اوج حدود 350-375 کیلومتر و حضیض حدود 250-275 و زاویه میل 55 درجه با شروع کار پیشران، مدار این ماهواره در نقطه اوج به مدار دایروی 375 تا 400 کیلومتر رسیده و بدین ترتیب ماهواره با خروج از مدار بیضوی پیشین و عدم کاهش و افزایش متناوب ارتفاع، کمتر در معرض از دست دادن انرژی و برخورد با نیروهای مقاوم هوا قرار می گیرد. 

این عمل باعث می‌شود که از نظر بالستیکی در فضای بالای جو که بسیار رقیق بوده و میزان مولکول‌های هوا بسیار کم است نیروهای پسا که باعث کاهش سرعت می شود روی ماهواره به مقدار قابل توجهی کمتر باشد. بنابراین ماندگاری ماهواره در فضا افزایش یافته و از حدود 3 ماه به میزان یک تا یک و نیم سال می رسد.

علاوه بر افزایش طول عمر ماهواره، حضور در ارتفاعات بالاتر به مجموعه داده های دانشی پیرامون عملکرد ماهواره و زیرسامانه های آن در این ارتفاعات نیز خواهد افزود و راه را برای تجربه های بعدی هموارتر می کند.

علاوه بر زیرسامانه پیشران گاز سرد، ماهواره فجر از رانشگر پالس پلاسمایی که یک رانشگر الکتریکی با ضربه ویژه بسیار بالا است به عنوان محموله فرعی بهره گیری کرده که این رانشگر جدید باعث دوران ماهواره حول مرکز جرم خواهد شد.

از این حرکت دورانی که در ماهواره فجر 6 دور در دقیقه برای پایدارسازی ماهواره استفاده می شود. این روش متعادل نمودن ماهواره دارای مزایایی از جمله سادگی پایدار سازی، مقاومت در برابر نیروهای مزاحم و اغتشاشات ورودی به سامانه با بهره برداری از اثر ژیروسکوپی دوران و سادگی باقی نگه داشتن جهتگیری ماهواره است. بنابراین ماهواره فجر در هر 10 ثانیه یکبار به دور خود و در هر ثانیه 36 درجه می چرخد.

همچنین از روش تثبیت نسبت به سه محور نیز در ماهواره فجر استفاده می شود.

10 دستاورد جدید که ماهواره فجر و موشک سفیر برای صنعت فضایی ایران ارمغان آوردند +عکس

دوربین ماهواره فجر

به گزارش مشرق، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این ماهواره جدید ایرانی، دوربین بسیار پیشرفته آن است که تصاویر دریافت شونده قابل استفاده در مراکز مختلف خواهد بود. تصویربرداری جهت مصارف گوناگونی همچون بررسی وضعیت های هواشناسی از جمله کاربردهای تصاویر این دوربین است.

طراحی، ساخت، مونتاژ و برنامه نویسی بخش الکترونیک، ساخت قطعات مکانیکی طبق استانداردهای فضایی، پوشش دهی قطعات مکانیک بخش اپتیکی با استفاده از پوشش های فضایی، ساخت و  پوشش(کوتینگ) لنزها با شیشه های ضد تشعشع، مونتاژ بخش اپتیک، مونتاژ و راه اندازی کل دوربین، گرفتن تصویر با استفاده از این دوربین و اجرای آزمایش های اپتیکی بر روی بخش های مختلف از عمده فعالیت های انجام شده برای ساخت دوربین این ماهواره جدید ایرانی است.

این دوربین دارای قابلیت تفکیک هزار تا 500 متر را دارد. البته به گفته مدیرعامل وقت شرکت صاایران، دوربینی با تفکیک 20 متر نیز قابل دستیابی است که برای ماهواره طلوع در نظر گرفته شده است. از تصاویر تهیه شده توسط دوربین نصب شده بر روی ماهواره فجر می‌توان در فعالیت‌های هواشناسی و نقشه‌برداری استفاده کرد.

از دیگر قابلیت های ماهواره فجر بکارگیری روش ترکیبی برای موقعیت یابی آن است که شامل دو روش استفاده از ایستگاه های زمینی و سامانه موقعیت یابی جهانی(GPS) در داخل ماهواره است. 

پژوهشگران شرکت صنایع الکترونیک ‌ایران موفق به طراحی، ساخت و آزمایش گیرنده GPS فضایی برای موقعیت‌یابی در مدارهای لئو (LEO) شده اند که در این ماهواره از این نوع سامانه ها استفاده شده است. بدین ترتیب این ماهواره علاوه بر آزمایش سامانه‌های مختلف، کار حرفه‌ای مانند موقعیت‌یابی در فضا را نیز انجام می‌دهد.

ماهواره فجر از شکل هندسی شش ضلعی با ارتفاع 49 سانتیمتر و عرض 35 سانتیمتر برخودار بوده و بین 50 تا 60 کیلوگرم جرم دارد. فجر نسبت به امید دو برابر و نسبت به رصد-1 سه تا چهار برابر سنگین تر است. هر چند ماهواره 15.3 کیلوگرمی رصد-1 اولین ماهواره کشور مجهز به سلول های خورشیدی و همچنین محموله تصویربرداری با تفکیک 150 متر بوده است اما با توجه به عمر کوتاه کمتر از دوماهه رصد-1 و اهداف آزمایشی و تحقیقاتی از پرتاب آن باید ماهواره فجر با کمینه عمر یک تا یک ونیم سال را به عنوان نخستین ماهواره سنجشی کاربردی کشور به حساب آورد.

ماهواره های امید و رصد-1 با نوع پایه ماهواره بر سفیر پرتاب شده و در مدار بیضوی با اوج 350 و حضیض 250 کیلومتر قرار گرفتند در حالیکه فجر با نوع بهسازی شده سفیر با نام سفیر-1بی یا همان سفیر فجر که قابلیت حمل حدود 50 کیلوگرم محموله را به همان مدار دارد راهی خواهد شد. همچنین با افزایش ارتفاع از طریق مانور مداری فجر در نهایت در مدار 400 کیلومتری دایروی (فاصله تقریباً ثابت نسبت به زمین) قرار خواهد گرفت.

10 دستاورد جدید که ماهواره و موشک فجر برای صنعت فضایی ایران ارمغان آوردند +عکس

بنابراین فجر نسبت به رصد-1 ماهواره ای کاملاً حرفه ای و عملیاتی خواهد بود. البته هر دوی این ماهواره ها توانایی تولید توان در مدار را با بهره گیری از سلول های خورشیدی دارند.

همچنین در ماهواره فجر از عایق های حرارتی چند لایه و پوشش های خاص چند لایه استفاده شده است. مسئله انتقال حرارت و ترمودینامیک داخلی در ماهواره ها با توجه به اختلاف شدید دما بین وجوه مختلفی که رو و پشت به نور خورشید قرار دارند بسیار پیچیده بوده، بعلاوه حرکت خود ماهواره نیز عامل دیگری در ازدیاد این پیچیدگی به شمار می رود که برای استقرار موفق و طولانی مدت ماهواره در مدار ضمن تجهیز آن به حسگرهای پیشرفته و کارآمد کار علمی سنگینی نیز برای تعیین شرایط حرارتی ماهواره توسط متخصصان جوان و نخبه کشور به انجام رسیده است.

ماهواره فجر پس از آنکه تمامی آزمایشات پیش از پرتاب از جمله انطباق با ماهواره بر را به انجام رسانید، در اولین نوبت پرتاب قرار گرفت و با موفقیت به آسمان رفت.

هر چند ماهواره فجر در رده ماهواره های سبک و کوچک طبقه بندی می شود اما نگاهی به رویکرد کشورهای پیشرو در این زمینه نشان می دهد که علاقه به ماهواره های بزرگ و سنگین با توجه به پیشرفت در ساخت زیرسامانه های کوچک و سبک کمتر شده و از تعداد زیادی ماهواره کوچک به صورت منظومه ای اما در ارتفاعات چند صد کیلومتری برای کاربردهای متعددی بهره گیری می کنند. 

در ایران نیز با توجه به مشکلات توسعه ماهواره برهایی با قابلیت حمل محموله های بسیار سنگین به ارتفاعات بالا از هم اکنون استفاده از منظومه ای از ماهواره های سبک در ارتفاع بالا در دستور کار قرار گرفته که ماهواره های طلوع در همین راستا طراحی شده اند. ماهواره فجر نیز با توجه به اینکه نسل قبل از طلوع محسوب می شود آغازی بر استقرار چشم سوم ایران در ارتفاعات بالا خواهند بود.
 
ماهواره بر سفیر فجر

به گزارش مشرق، ماهواره برها کار انتقال ماهواره را از سطح زمین به مدار مورد نظر و استقرار آن با دقت بالا و در زاویه مطلوب به انجام می رسانند. با توسعه فناوری های موشکی در کشور و با بهره گیری از تجارب حاصله موشک حامل دو مرحله ای سفیر یک طراحی و آزمایش شد و پس از اصلاحات لازم موشک سفیر امید به عنوان نوع پایه ماهواره برهای کشور وارد خدمت شده و ماهواره 27 کیلوگرمی امید را با سرعت بیش از 8100 متر بر ثانیه در مدار قرار داد.

با توجه به لزوم برداشتن گام های بزرگ برای توسعه برنامه فضایی کشور نیاز به انتقال ماهواره های سنگین تر به ارتفاعات بالاتر وجود دارد که عاقلانه ترین کار بهسازی همین ماهواره بر موجود برای رسیدن به توانایی لازم است.

گفتنی است کشورهای پیشروی فضایی نیز ماهواره برهای جدید خود را بر اساس بهسازی نمونه های در دسترس خود می سازند که این روش از نظر کاهش هزینه، کاهش زمان طراحی و آزمایش و همچنین اطمینان عملیاتی و کاهش ریسک بسیار مطلوب است.

در این راستا انواع بهسازی شده سفیر با نام های سفیر-1آ و سفیر-1بی توسعه یافتند که ماهواره بر سفیر-1آ که به آن سفیر رصد نیز گفته می شد نانوماهواره 15.3 کیلوگرمی رصد-1 را به ارتفاع کمی بیشتر از امید برد و بار دیگر کارایی و قابلیت اطمینان بالای خود را نشان داد. بنابراین با پرتاب ماهواره رصد و قرار گرفتن در مدار مورد نظر، این رده از ماهواره‌برهای کشور که توسط سازمان صنایع هوافضا ساخته شده است، تثبیت و آزمایش تکرار پذیری نیز شد.

بر اساس آنچه قبلا اعلام شده، دو مرحله ای بودن ماهواره برهای خانواده سفیر نیز از ویژگی های برتر آنها به شمار می رود که برای کشوری با سابقه کم در عرصه فضایی بسیار قابل توجه است. هر دو مرحله این پیشران ها از نوع سوخت مایع بوده و از فناوری کنترل بردار رانش(TVC) برخوردار هستند. 

طول مرحله اول موشک سفیر حدوداً 4.5 برابر طول مرحله دوم آن(بدون احتساب بخش در بر دارنده ماهواره) است. موتور مرحله اول بسیار پرقدرت بوده و کار جدا کردن ماهواره بر از سطح زمین را به انجام می رساند و موتور مرحله دوم هر چند رانش کمتری دارد اما با مدت زمان کارکرد بیشتر خود نسبت به مرحله اول، نقش مهمی در فرایند قراردادن ماهواره در مدار دارد. تیغه های نصب شده در انتهای بدنه از نوع ثابت بوده و تنها نقش پایداری کننده موشک را با کمک نیروهای آیرودینامیکی بر عهده دارند.

10 دستاورد جدید که ماهواره فجر و موشک سفیر برای صنعت فضایی ایران ارمغان آوردند +عکس
موشک ماهواره بر دو مرحله ای سفیر

 
میزان رانش پیشران مرحله اول در نوع پایه سفیر تقریباً 9.5 برابر رانش تولیدی موتور مرحله دوم و زمان کارکرد این مرحله تقریباً 2.1 برابر مرحله اول است. با اتمام کار پیشران مرحله اول، این موتور به همراه تمامی بخشهای مرتبط در سازه و بدنه و در واقع بخش بزرگی از موشک جدا شده و با سبکتر شدن موشک، کار اوجگیری به سمت مورد نظر ادامه می یابد. 

سامانه کنترلی مرحله اول از نوع نازل ثابت با تیغه های متحرک بوده و در مرحله دوم خود نازل (خروجی گازهای موتور) تغییر زاویه می دهد. این سامانه برای هرچه دقیق تر قرار دادن ماهواره در مدار از دقت بسیار بالا و در نتیجه از فناوری پیشرفته با پشتوانه علمی و تخصصی بسیار بالا در زمینه علم دینامیک و کنترل برخوردار است.

با بهسازی موتور ماهواره بر سفیر امید، که در ردیف بهترین موتور های مراحل بالای ماهواره برها قرار دارد، نسبت به موتورهای مرحله دوم ماهواره بر سفیر امید شاخص انرژیکی بالاتری حاصل شده است. از ویژگی های شاخص این موتور ایجاد قابلیت کنترل پذیری بالا در مرحله ماهواره بر است .

در بهینه سازی این موتور ضمن حفظ نقاط قوت موتور مرحله دوم سفیر امید تلاش شده تا با کاهش سوخت مصرفی موتور، جرم محموله ماهواره بر افزایش داده شود. قابلیت حرکت محفظه  احتراق در حین کار موتور، دور بالای پمپ ها از قابلیت های برجسته ای است که در موتور مرحله  دو سفیر امید و نسل بهینه شده ی آن وجود دارد.

در واقع با افزایش رانش موتور از 32 به 37 تن(افزایش حدود 50 درصدی در وزن و  25 درصدی در ارتفاع‌) قابلیت حمل ماهواره تا وزن 50 کیلوگرم به مدار بیضوی 250-400 کیلومتری برای این ماهواره بر 22 متری که 1.25 متر نیز قطر دارد بوجود آمده است.

برای توضیح بیشتر پیرامون دشواری های طراحی و ساخت یک موتور کاملاً جدید باید گفت ضمن نیاز به اجرای تمام مراحل مطالعه و طراحی، تمامی انواع آزمایشات نیز باید بر روی پیشران جدید اجرا شود تا از مطلوب بودن نتیجه اطمینان حاصل شود. مثلاً با توجه به اینکه گازهای پرسرعت خروجی از موتور راکتی تراکم پذیر(Compressible) هستند قابلیت ارتعاش دارند. 

در صورت ورود گاز به مدهای ارتعاشی نامطلوب به طبع آن نازل(خروجی موشک)، لوله های حاوی سوخت، شیرها و اتصالات و سازه موشک نیز دچار ارتعاش شده و در صورت بروز پدید تشدید (Resonance) موشک ماهواره بر از بین خواهد رفت. بنابراین تمامی محاسبات پیچیده دینامیک سیالات، حرارت، سازه برای خاص ترین حالات نیز باید اجرا شده که به نوبه خود بسیار زمانبر بوده و پس از ساخت نمونه اولیه آزمایش صورت گیرد.

با توجه به نیاز به اجرای آزمایشات جزئی و کامل که برخی از انواع آنها هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار دارند، کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه پس از رسیدن به یک پیشران مناسب با بهسازی و توسعه و روشهایی چون کلاستر کردن (استفاده چند عدد از پیشران موجود در کنار هم) توان ماهواره برهای خود را ارتقاء می دهند که چنین رویکردی در برنامه فضایی کشورمان نیز در دستور کار است.

برنامه فضایی کشورمان تا کنون از روند مناسبی برخوردار بوده و مراحل آن سریعتر از بسیاری از کشورهای فضایی جهان به پیش می رود. امید است با توسعه روز افزون فناوری های ماهواره ها در کشور که به ساخته شدن سریعتر تعداد کافی از نمونه های مورد نیاز از آنها منجر می شود، ماهواره برهای بهتر و توانمندتری نیز در دسترس قرار گرفته (مثلاً ماهواره برهایی با قابلیت قرار دادن چند ماهواره در فضا در هر بار پرتاب) و در مجموع برنامه فضایی کشورمان با اراده سیاسی و توجه اعتباری بیشتر، از سرعت مطلوب تری و نتایج عملیاتی برخوردار شود.


نوشته شده در سه شنبه 93/11/14ساعت 12:11 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

حزب الله به وعده اش عمل کرد

در حالی که پایگاه خبری «والا» در دقایق اولیه این رویداد گزارش داد، یک بمب دست‌ساز در خودروهای متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی منفجر شده است، تلویزیون اسرائیل گزارش داد، چند خمپاره از خاک لبنان به اراضی اشغالی شلیک شده است. تلویزیون المیادین نیز از آتش‌ گرفتن یک خودروی زرهی «هامر» بر اثر اصابت یک موشک ضد زره به آن خبر داد.

تلویزیون العربیه نیز در خبری جهت دار، مدعی تلاش برای به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیستی شد. کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد احتمال دارد یک نظامی صهیونیستی نیز مفقود شده باشد. شبکه تلویزیونی «المیادین» نیز از کشته شدن 15 سرباز صهیونیست و زخمی شدن 9 تن از آنها خبر داد که حال 5 نفر از آنها وخیم است.

به دنبال این اتفاق، المنار به نقل از رسانه های اسرائیلی از اعزام تعداد زیادی از نظامیان صهیونیستی به مزارع شبعا خبر داد.

پایگاه خبری «لبنان دیبیت» نیز گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی اصابت موشک ضدزرهی به یکی از خودروهای ارتش صهیونیستی در روستای «الغجر» در منطقه جبل دوف در شمال سرزمین‌های اشغالی را تایید کرده است.
تلویزیون المیادین در خبر دیگری اعلام کرد که توپخانه رژیم صهیونیستی اطراف شهرک «کفرشوبا» واقع در جنوب لبنان را هدف حملات خمپار‌ه‌ای قرار داد.

چندی پیش رژیم صهیونیستی در حمله موشکی یک کاروان متعلق به حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد که باعث شهادت 6 رزمنده این حزب و یک فرمانده ایرانی شد. بعد از آن بود که حزب‌الله اعلام کرد به این اقدام صهیونیست‌ها پاسخ خواهد داد.
یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی از هدف قرار دادن خاک جنوب لبنان با هشت خمپاره سخن گفت. در پی حمله توپخانه‌ای دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان، چند یگان ارتش این کشور در منطقه «المیسات» در نزدیکی منطقه «الغجر» به مسافت اندکی از مرزهای فلسطین اشغالی مستقر شده و عملیات پاکسازی و بازرسی خود را آغاز کردند.

النشره: 17 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند


تازه ترین اخبار از حمله حزب‌الله به کاروان نظامیان صهیونیستی

 

* یک روزنامه عرب زبان طی مقاله‌ای نوشت که حزب‌الله لبنان با حملات امروز به کاروان نظامیان اسرائیلی سیلی دردناکی به صهیونیست‌ها زد. 

* شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: کانال دوم تلویزیون اسرائیل تاکید کرد فرمانده یکی از گردانهای تیپ نیروهای ویژه گفعاتی از جمله کشته‌شدگان این رژیم در عملیات امروز حزب‌الله لبنان در مزارع شبعا است.

* شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: وزارتخارجه لبنان حمله هوایی و گلوله‌باران ارتش اسرائیل به لبنان را  محکوم کرد.

* ارتش رژیم صهیونیستی اجازه انتشار خبر کشته شدن فقط دو تن از نیروهای خود توسط حزب‌الله لبنان را به رسانه‌ها داد که یکی از آن‌ها یک فرمانده بلندپایه است.

*شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: هیئت علمای لبنان تاکید کرد عملیات قهرمانانه حزب‌الله در مزارع شبعا ثابت کرد گزینه مقاومت بهترین گزینه در برابر اشغالگران است.

*یگان‌های مهندسی وابسته به ارتش «اسرائیل» تلاش برای یافتن تونل‌هایی در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی را پس از عملیات دقیق حزب‌الله در شبعاء، متوقف کردند.* المیادین: رسانه‌های خبری اسرائیل از برنامه ریزی این رژیم برای پاسخ همه جانبه به حزب الله خبر می‌دهند.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم
* شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد؛ ارتش رژیم صهیونیستی به زخمی شدن هفت نفر از سربازان خود در حمله گروه شهدای القنیطره به مزارع اشغالی شبعا اذعان کرد.

* رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز از شهرک نشینان خواست که به منازل خود باز گردند ولی در عین حال توصیه کرد که مراقب اوضاع باشند.

* حزب التوحید: عملیات شعبا این را ثابت کرد که خون شهدای مقاومت ارزان و بی ارزش نیست. 

*  رادیو ارتش اسرائیل به نقل از یک منبع نظامی اسرائیلی احتمال داده عملیات هدف قرار دادن یک گشتی ارتش اسرائیل در مرزهای با لبنان از طریق تونل‌های موجود در منطقه صورت گرفته باشد. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که بخش نظارت ارتش اسرائیل انتشار تعداد زخمی‌های ارتش این رژیم را ممنوع اعلام کرده است.

* شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سازمان امدادرسانی اسرائیل از کمبود خون خبر داد و از اسرائیلی ها خواست برای اهدای خون در شمال فلسطین اشغالی مراجعه کنند. 

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم
* سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی: هیچ نظامی صهیونیست به اسارت در نیامده است.

* ارتش رژیم اشغالگر قدس از اسرائیلی‌ها خواست مود غذایی به اندازه کافی ذخیره کنند.

* شبکه‌های تلویزیونی رژیم اسرائیل، لحظاتی پیش، فیلمی از لحظه عملیات حزب‌الله و انهدام خودروهای نظامی ارتش این رژیم را پخش کردند.

* خبرنگار هارتص به نقل از دفتر نخست وزیری: ایران عامل هجوم اخیر است

* فوری/ دو ناوچه‌های موشک‌انداز ارتش رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان تجاوز کردند.

* ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، با استقرار در فرماندهی منطقه شمالی سرزمین‌های اشغالی در "صفد"، جلسات اضطراری خود را آغاز کرد.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم
* الجزیره: خودروهای تانک‌بر ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب سرزمین‌های اشغالی به سمت شمال به حرکت درآمدند.

* رسانه های رژیم صهیونیستی: عملیات امروز حزب‌الله، بی‌نظیرترین عملیاتی بود که پس از جنگ 33 روزه با آن مواجه شده‌ایم.

* آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی: فکر نمی‌کنم اسرائیل بسوی جنگ سوم پیش برود و این بار، پاسخ حساب‌شده خواهد بود.

* نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای جلوگیری از تشدید اوضاع در مرز لبنان و فلسطین اشغالی وارد عمل شود.

* رسانه‌های صهیونیست: حزب‌الله از موشک‌های پیشرفته کورنیت برای هدف قرار دادن کاروان نظامی اسرائیل استفاده کرده است.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم
* رویترز به نقل از رژیم صهیونیستی خبر اسارت یک سرباز خود توسط حزب‌الله را تکذیب کرد.

* خبر حضور یک مسؤول بلندپایه رژیم صهیونیستی در کاروان هدف‌قرارگرفته تأیید شد.

* خبرگزاری رسمی لبنان، خبر اسارت یک نظامی صهیونیست در عملیات امروز حزب‌الله را تأیید کرد.

* در پی تهدید نتانیاهو به تکرار جنگ غزه علیه لبنان، حماس در پاسخی کوتاه اعلام کرد: آنچه در جنگ غزه رخ داد این بود که سربازان صهیونیست مانند کودکان می‌گریستند.

* برخی از رسانه‌های منطقه از ادامه درگیری بین نیروهای مقاومت و اشغالگران در مزارع اشغالی شبعا خبر می‌‌دهند. رسانه‌های اسرائیلی همچنین از شلیک مجدد خمپاره از خاک لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.هواپیماهای جنگی اسرائیلی نیز به طور گسترده در مناطق العرقوب، مزارع شبعا، حاصیبا و بقاع غربی به پرواز در آمدند. گزارش ها حاکی است که ارتش این رژیم مناطقی را در مزارع شبعا هدف حملات خود قرار داده است.

* رسانه‌های صهیونیست: آنجه در این جنگ، جدید به نظر می‌رسد این است که جبهه جولان و جبهه جنوب لبنان تبدیل به یک جبهه یکپارچه شده است.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم
* پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص از کشته‌شدن یک نفر از نیروهای یونیفل در مرز لبنان بر اثر حملات امروز رژیم صهیونیستی خبر داد.

* المیادین: در حمله امروز ابتدا بمبی در مسیر دو گشتی ارتش اسرائیل منفجرشد که انهدام آنها را در پی داشت/بلافاصله پس از رسیدن سایر نظامیان اسرائیلی به شبعا،چند گلوله خمپاره به محل اصابت کرد

 

*سایت روزنامه صهیونیستی معاریو: بعد از عملیات امروز حزب‌الله، موجی از وحشت، نظامیان اسرائیلی را فرا گرفته است.

* پایگاه صهیونیستی «الان» در مزارع شبعا هم اکنون هدف حمله نیروهای مقاومت حزب الله قرار گرفت.

* شهرداری شهر صهیونیست‌نشین "صفد" با گشایش پناهگاه‌ها از اسرائیلی‌ها خواست مراقب خود باشند.

* سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از اصابت خمپاره به یک سایت نظامی در جبل الشیخ خبر داد که در پی آن این سایت بسته شده و ساکنان آن منطقه، منازل را تخلیه کرده و متواری شده‌اند. 

* کانال 2 رژیم صهیونیستی: ارتش اسرائیل پاسخ چند روزه به حملات امروز حزب‌الله را بررسی می‌کند.

* حزب‌الله پایگاه‌ "رمثا" متعلق به رژیم صهیونیستی در مرز سرزمین‌های اشغالی را گلوله‌باران کرد.

* رونی دانیل، کارشناس نظامی شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی: ارتش اسرائیل معتقد است که سطح رویارویی با حزب‌الله گسترش خواهد یافت.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم

* المیادین: حزب‌الله در حال گلوله‌باران پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در مرز سرزمین‌های اشغالی است.

* حرکت خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی در محور "مروحین - رامیا" و عیتا الشعب

* المیادین: حزب‌الله لبنان یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا را هدف قرار داد.

* رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند: گلوله‌باران سرزمین‌های اشغالی از سوی لبنان.

* در این عملیات، ارتش اسرائیل نیروهای ویژه و ذخیره خود را فرا خوانده است. و شمال سرزمین های اشغالی را منطقه نظامی اعلام کرد.

* غسان بن جدو، مدیر شبکه المیادین: خالد مشعل و رمضان عبدالله، دبیران کل حماس و جهاد اسلامی با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، تلفنی گفتگو کردند.

* رسانه‌های صهیونیستی: درحمله حزب‌الله گردان "تسبار" از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل (تیپ گولانی) هدف قرار گرفته شده‌اند.

*یک فرمانده بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: پاسخ ما محدود به گلوله‌باران جنوب لبنان نخواهد بود و هنوز عملیات ما شروع نشده است.

* شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی: تا کنون فقط به بیمارستان "صفد" شش زخمی منتقل شده‌اند/ چند زخمی دیگر نیز به بیمارستان "رامبام" در حیفا انتقال یافتند.

* جبهه ملی آزادی فلسطین عملیات قهرمانانه حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی را تبریک گفت.

* رژیم صهیونیستی منطقه جولان و جبل‌الشیخ را منطقه بسته نظامی اعلام کرد و از اسرائیلی‌ها خواست از نزدیک‌شدن به این مناطق خودداری کنند.

* دانش‌آموزان صهیونیست با تعطیلی مدارس، به منازل خود گریختند.

*رژیم صهیونیستی به اشتباه نیروهای بین‌المللی در منطقه العباسیه در مرز لبنان را هدف قرار داد/ یک نظامی اسپانیانی در حملات اسرائیل مجروح شد.

* به هلاکت‌رسیدگان و زخمی‌های صهیونیست متعلق به یگان‌های نخبه جفعاتی در ارتش رژیم اسرائیل بوده‌اند.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم

* آژیر خطر در تمامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد.

* جنبش جهاد اسلامی با استقبال از عملیات امروز حزب‌الله، موفقیت و پیروزی مقاومت اسلامی در این عملیات را تبریک گفت.

* شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: ارتش اسرائیل به خبرنگاران دستور داد از منطقه عملیات بزرگ حزب الله در مزارع اشغالی شبعا خارج شوند.

* شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای شرکت در نشست فوق العاده وارد ساختمان وزارت جنگ این رژیم شد.

 

* حماس: تأکید می‌کنیم که حزب‌الله حق دارد به تجاوز اخیر رژیم اشغالگر به القنیطره پاسخ دهد.

* حمله رأس ساعت 11:25 امروز به وقت محلی انجام شد.

* شبکه خبری «ال.بی.سی» لبنان گزارش کرد که «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل یک جلسه فوق‌العاده برای بررسی این حادثه تشکیل می‌دهد.

* شبکه خبری العربیه مدعی شد که در پی حادثه امروز، مدارس مناطق جنوب لبنان بسته شد.

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم

اسارت یک سرباز و هلاکت 17 صهیونیست/ حمله حزب‌الله به دو پایگاه نظامی اسرائیل/ فرودگاه‌های «حیفا» و «راش‌بینا» بسته شد/ آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین/ رویترز خبر اسارت سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد/  دستور سانسور آمار تلفات و مجروحان عملیات/ تجاوز دو ناوچه موشک‌انداز رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان +عکس و فیلم

* در میان زخمیهای عملیات حزب الله در مزارع شبعا، یکی از افسران بلند پایه ارتش رژیم صهیونیستی نیز وجود دارد.

* در همین راستا برخی منابع اعلام کردند: شهرک العباسیه در نزدیکی مرزهای لبنان مورد هدف حمله توپخانه ای رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

*  شبکه بی بی سی عربی در خبری فوری اعلام کرد: منابع لبنانی از پرتاب 25 گلوله توپخانه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی لبنان خبر داده اند.

* شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: ارتش اسرائیل با بستن فرودگاه حیفا، شمال فلسطین اشغالی را منطقه بسته نظامی اعلام کرد. در همین حال شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی گزارش داد: ارتش اسرائیل فرودگاه روش بینا را بست.

* بیانیه شماره یک حزب‌الله: مقاومت اسلامی تعداد زیادی از خودروهای نظامی دشمن را هدف قرار داده است.

* گروهان "شهدای القنیطره" وابسته به حزب‌الله 9 خودرو نظامی اسرائیل را هدف قرار داد/ اسرائیل مزارع شبعا و جبل‌الشیخ را هدف قرار داد.

* شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به عملیات بزرگ حزب الله در مزارع اشغالی شبعا گفت: به شما پیشنهاد می کنم قدرت ما را آزمایش نکنید، ارتش اسرائیل برای اقدام با قدرت آماده است.

* رسانه‌های رژیم صهیونیستی خاطرنشان کردند در این حملات 6 نظامی مجروح شدند که وضعیت 4 نفر از آنان وخیم است.
برخی رسانه های این رژیم نیز از احتمال اسارت یک نظامی خبر دادند.
ارتش رژیم صهیونیستی رسما اعلام کرد که یک خودروی نظامی این رژیم هدف موشک ضد زره قرار گرفته است.

* حزب‌الله پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را در مرز لبنان هدف قرار داد.

* سایت خبری "النشره" از هلاکت 17 نظامی صهیونیست در مزارع شبعا خبر دادند.

* به دنبال این حمله خمپاره‌ای به ساکنان نزدیک مرز لبنان توصیه شده به خاطر بحرانی شدن اوضاع، در خانه‌های خود بمانند.

* بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی گفت که ایران در تلاش است که با استفاده از حزب‌الله جبهه دیگری در جولان باز کند. دولت لبنان و رژیم اسد هر دو مسئول حملاتی هستند که سرزمین‌هایشان صورت می‌گیرد.

*شبکه تلویزیونی المنار در خبری فوری اعلام کرد: مردم لبنان در مناطق جنوبی این کشور به خاطر عملیات موفق آمیز نیروهای حزب الله علیه ارتش رژیم صهیونیستی در شبعا اقدام به برگزاری جشن و سرور کردند.

*هاآرتص مدعی است که حزب‌الله از طریق نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل به اسرائیلی‌ها پیام داده و گفته که حمله امروز پاسخی کافی برای حمله به کاروان نیروهای حزب‌الله در سوریه بوده است.

* العالم از حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به اطراف مناطق الوزانی و الفجر خبر داد و گفت: دو قایق جنگی رژیم اسراییل از سمت الناقوره به صور، به آب های منطقه ای لبنان نفوذ کردند.


نوشته شده در چهارشنبه 93/11/8ساعت 11:52 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسم الله الرحمن ارحیم 

(دکتر مرتضی حیدری)

 

«هنر کلاسیک یونان، در آغاز هنری واقف به حقیقت (مربی) و هادی انسان ها بود، بنابراین، هنری اخلاقی بود. پس در آغاز هنر کلاسیک یونان، تراژدی بزرگترین پدیده این عهد، در واقع وسیله ای بود برای تلفیق مذهب و سیاست برای نوعی پالایش روحی و روانی. اما کلاسیسم که در صورت هنری اش پخته تر شد، جنبه مذهبی اش کم کم اهمیت خود را از دست داد و بر خلاف مقصد نخستین آن بعدها تحولاتی در هنر کلاسیک روی داد. بدین معنا که هر چه ماورائی، غیر کنترل شده و دور از هدف طبیعت و عقل بود، حذف شد. هم چنین انسان محوری جای خدا محوری را گرفت؛ به طوری که در هنر کلاسیک خدا و ملکوت رنگی کاملاً زمینی به خود گرفت.

فلسفه اصالت عقل، بی اینکه تدوین شده باشد، اساس کلاسیسم یونان قرار گرفت. طرح کلی و نقشه تراژدی منطقی و عقلایی شد.21 شخصیت های نمایش دارای جنبه های روانی متعارف و قابل قبول شدند. هیچ چیز ماوائی و رمزآلود و خارج از نقشه، مورد پسند قرار نمی گرفت.

در هنرهای تجسمی هم غالب این مشخصات پیروی شد با این امتیاز که حجاران و نقاشان علاوه بر جنبه های ایده آلی، شباهت و تکامل طبیعت را مورد توجه زیاد قرار دادند.

بنابراین می بایست هنرمندان حتماً مطالعه بسیار دقیق در طبیعت داشتند. مثلاً در مجسمه معروف «دیسک اندار» لحظه حرکتی واقعی و دقیق و متناسب با قوانین عینی طبیعت نسخه برداری شده است (تصویر شماره2). کلاسیک ها با علم و اطلاع، تجربه های حسی خود را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که زیبایی قراردادی را هر چه که خوب تدوین شده باشد، دور بریزند.

با توجه به عقیده «اریک نیوتن» زیبایی امری بیرونی است که خاصیت وجودی هر موجود است، در حالی که اگر چنین نظری را بپذیریم، آن گاه به صرف تصویر نمودن هر شی به طریق عینیتگرا یا «ناتورالیسم» می تواند خلق زیبایی و هنر باشد.

حال آنکه زیبایی در کار هنری می تواند نتیجه عشق آدمی، عشق مبتنی بر شهود یا ادراک مستقیم وی بر اصول ریاضی طبیعت باشد.

ممکن است در نظریه نیوتن به کشف روابط نیز اشاره شده باشد، اما وی به بیرونی بودن زیبایی تاکید داشت «این نظر مقابل نظریه «درونی» بودن هنر است، که زیبایی را نتیجه فعالیت «روح» و قطب درون ذاتی بشر می داند.                    (مولوی)

عقل باشی عقل را دانی کمال                  عشق گردی عشق را یا بی جمال

                                                                                                        

«بند تو کرو چه» می گوید: « دانش برای انسان به دو وسیله پیدا می شود یکی کشف و شهود» و دیگری از طریق استدلال و «تعقل» حاصل می شود.

شهود مخصوص زیباشناسی است و حسی است که بوسیله آن شناخت هنری برای فرد حاصل می شود. و دومی وسیله عقل است و استفاده از مفهوم ها است.22   

خیال به عنوان سومین نشئه ای از نشأت انسانی:

یکی دیگر از اجزاء دستگاه شناخت، قوه خیال یا تخیل می باشد. این قوه را در روانشناسی این گونه تعریف کرده اند. تخیل (Imagination    ) فرآیندی ذهنی است که عبارت از به یاد آوردن تصاویر از حفظ (تخیل باز پدید آورنده) یا ساختن تصاویر «تخیل آفریننده» است. در این تعریف، دو عنصر کاملاً مشخص شده است. اول آنکه یادآوری یا حاضر کردن تصاویری را که قبلاً در ذهن ثبت شده تخیل نامیده اند و دوم آنکه ذهن طی فعالیتی خاص به خلق تصاویر جدیدی اقدام می کند نیز گفته شده است. انسان تصاویری را که از عالم خارج دریافت می دارد، در حافظه خود نگهداری می کند. از این رو می توان حافظه انسان را به انبار بزرگی تشبیه کرد که برخی اشیاء داخلی آن به صورتی منظم و برخی دیگر به شکل پراکنده و برخی نیز به شکلی

مترو که و نامنظم در گوشه ای از آن جا گرفته اند.

بدیهی است که این تعریف بیشتر از جنبه روانشناختی است، چرا که فلاسفه و حکما، خیال را به دو بخش «خیال متصل» و «خیال منفصل» تقسیم می نمایند. خیال متصل همچنان از نامش مشخص است با خود شخص اتصال دارد و از حس مشترک وی مایه می گیرد.

اما خیال منفصل جدا از «فردیت» فرد (از عالم ملکوت) یا عالم خیال نشئت می گیرد. اساساً مُصَّفا و ملکوتی برای شخص زمانی تحقق می پذیرد که فرد بتواند به نفی خود بپردازد و در مقام آیینگی به دریافت شهودی عالم ملکوت موفق گردد.

عالم خیال که میان روح و عالم محسوس است اندام معرفتی این جهان برزخی است و با همین اندام است که انسان به عالم مثال که رویدادهای مربوط به واقعیات بینشی و سرگذشت های رمزی در آن می گذرند و گذشته اند راه می یابد.

«تخیل، بدینسان، در بافت حکمت «ابن عربی»، در حکم نوعی تکوین خداست. زیرا به عماء و نیز به دلیل اینکه به اسماء الهی بر می گردد. اما این تکوین خدا، نوعی

جهان شناسی هم هست. زیرا چنین خلقتی در حکم ابداع جهان به عنوانه امر تجلی است».23

«وحدت و ثبات شخصیت»

لازم به تذکر است که برای هنرمندانی که به مرتبه و جایگاه (هنر معرفتی) نائل آمده اند، گاهی «اوقات» درک حالات عارفانه دست می دهد. اما این بدان معنا نخواهد بود که ایشان به مرتبه و مقام عرفا نائل آمده اند، بلکه معمولاً برای ایشان حالتی شهودی به صورتی گذرا و کم دوام رخ می نماید.

اما در خصوص مرتیه چهارم یعنی «نگاه شهودی» (مرحله وحدت و ثبات شخصیت) می توان گفت به اعتبار معرفتی که حاصل سیر و نظر عارفانه و از سوی دیگر ثمره خودسازی عملی هنرمند عارف است وحدت و یکدستی آثارش تضمین می شود. چرا که عقل و دل عارف به حد کفایت نورانی و متحول شده است، که شهود و مکاشفه اهل عرفان (اولیاءالله) برای او نیز حاصل شود. مسلماً او به میزانی که در مسیر شریعت طی طریق کرده باشد و به تزکیه و تهذیب نفس پرداخته باشد، به (کمال و جمال) مطلق که همانا حقیقت ذات «حق تعالی» است، معرفت بیشتری می یابد؛ آنگاه چشم دلش به نور الهی منوَّر و به صدق و یقین نزدیکتر خواهد شد. و ثبات شخصیت ثمره چنین یقینی است.

«نگاه شهودی» به عنوان ادراکی بی واسطه (و تعاریف متفاوت آن):

هنرمندان «حکما» و عرفا «شهود» را یکی از منابع اصیل کسب معرفت می دانند. چرا که عالیترین منبع کسب معرفت که بی واسطه و تردید ناپذیر است، شهود می باشد.

چون «شهود» در معانی مختلفی به کار رفته است، ضرورت دارد تا برداشت های متفاوتی را که در خصوص این کلمه مطرح است، عنوان نماییم. آنگاه به تعریف شهود از دیدگاه مکتب اسلام بپردازیم.

«گاهی شهود را به معنی «بصیرت» یا درک ارتباطات تلقی می کنند.

زمانی فرد طی مراحل فکر قادر به دیدن روابط منطقی پدیده ها و امور خاصی می شود، و یا به افرادی بر می خوریم که در موقع استدلال و بحث پیرامون یک امر مجهول بلافاصله روابط میان قضایا را درک می کنند و نتیجه آنرا با اطمینان اعلام می نمایند. به طوری که ما تصور می کنیم آنها دارای دیدی «شهودی» می باشند. در چنین مواردی هم مشهود به معنی درک فوری روابط منطقی می باشد.24

دسته ای هم «شهود» را همان کشف امور تازه می دانند و این امر را به عنوان منبعی که مخترعان و یا کاشفان از آن استفاده می کنند معرفی می نمایند».25

و در مرتبه ای بسیار نازلتر، پاره­ای از دانشمندان «شهود» را به معنی ادراک با واسطه از طریق حواس و امور حسی تلقی می کنند. برای مثال «برگسون» شهود را به عنوان تماس مستقیم با پدیده ها و درک پدیده ها به صورتی که هستند مورد بحث قرار می دهد.

" طرفداران مکتب حسی "، (حسی مذهبان) ادراک امور حسی مانند رنگ، صدا یا احساس دردهای درونی را به طور مستقیم ممکن تلقی می نمایند. و معرفت حاصل از این جریان را " معرفت شهودی " یا " مستقیم " 26 می نامند.

در حالی که پیروان بعضی از ادیان و عرفا و صوفیان، " شهود " را به معنی طریقی ورای حس و عقل به عنوان منبع معرفت و کشف حقیقت تلقی می نمایند. این طریق که طریقتی خاص است برای همگان امکان ندارد.

" نگاه شهودی " نگاهی که از " نگاه معرفتی " و عقلی نیز برتر است، خاص عرفای روشن ضمیر و باطن آگاهی است که چشم سر و نگاه حسی را وانهاده اند، و معرفتشان از طریق چشم "سر" شکل می گیرد. ایشان که با " نگاه شهودی" و بی واسطه به عالم  " مثل" یا "اعیان" و حقایق نورانی پیوسته اند، بعد از معرفت به حقایق عالم و نظام هستی "اراده خود" را رها می کنند تا به " خود ملکوتیشان " برسند.

عارف در این مسیر است که هدف خلقت و جایگاه انسان را درهستی می یابد و اوست که می داند جایگاه انسان و شأن و مرتبت او تا چه حد است.

ای نقطه عطف راز هستی          برگیر ز دوست جام مستی

                                                                                      (امام خمینی)

بدیهی است که این معرفت شهودی حاصل نمی شود مگر اینکه آدمی در نفی غرایز و شهوات به تزکیه نفس پرداخته باشد. چنانچه در حدیث نبوی آمده است: " اگر شیاطین بر دل های بنی آدم هجوم نمی آورند انسان هر آینه ملکوت آسمان را مشاهده می نمود."

به عقیده ملاصدرا: " اگر سالک اراده­اش در اراده مبدأ جهان مستهلک و نابود شود و برای او اراده و اختیاری جز اختیار حق تعالی نماند.

اگر پوینده راه کمال در این مقام ثابت قدم بماند و این اعتقاد برای او برقرار بماند به مرتبه یقین برسد او را مقام "رضا" حاصل شده است."28

پس از این مقام سالک باید قدرت خود را نفی کند. یعنی برای خود قوه وقدرتی (لاحول ولا قوة الا بالله) قائل نباشدو همه قدرت ها را از خدا ببیند تا به مقام توکل نائل شود بدین طریق، در این مرتبه علم او در علم خداوند محو و نیست می گردد.

آخرین مرتبه نیز همان مرتبه فناست یعنی خود را در حق فانی می سازد مقام اهل وحدت چنین است. خلاصه آنکه موانع داخلی و خارجی از چهره نفس ناطقه انسانی زدوده شود و انسان به کمال برسد صورت عالم مُلک و مَلکوت و شکل و هندسه واقعی عالم وجود بدان گونه که هست «کماهی» در وی تجلّی می کند. چنان که در حدیث نبوی آمده است:

بر اثر کمالات نفسانی انسان در ذرات خود بهشتی می ببیند که به وسعت آسمان ها و زمین است و همچنین می تواند خدا را در درون خود مشاهده کند. چنان که در حدیث قدسی آمده است:

(لایسغی ارضی و لاسمائی و لکن یسغی قلب عبدی الورع المؤمن)

                                                                  «الشواهد الربوبیه ص-255»

و اما مولوی معتقد است که جسم انسان کامل در طبیعت و جانش در ماورای طبیعت است. حالات روحانی او به گونه ای است که حتی سالکان نیز نمی توانند آن را تصور کنند تا چه رسد به گمراهان. وی هر لحظه دارای معراجی است که شأن و مقام او قرب حق تعالی است.29

صورتش بر خاک و جان در لامکان                  لامکانی فوق وَهم سالکان

هر دمی او را یکی معراج خاص                     بر سر فَرقش نَهد حق تاج خاص

لا مکانی که در وهم نایدت                             هر دمی در وی خیالی زایدت

بدین جهت عارف طریق بندگی را طی می کند و با رغبت تمام به سوی حضرت حق

(خیرو زیبایی) گام برمی دارد و درهمه احوال(چه در نعمت و آسایش و چه در سختی واِبتلا ) با روحیه ای با ثُبات و با تکیه بر بینشی توحیدی ، سلوک عاشقانه خود را آغاز می کند و در این طریق جهد فراوان می کند.

شایان ذکر است که عُرفا در جهان مادی هرگز به موضع انفعالی و منفی مبتلا نمی شوند و همواره در مسیر انوار الهی ( حقیقت و زیبایی ) گام بر می دارند. بنابراین انسان کامل یا انسان عارف به جهت باور یقینی و تصدیق قلبی به وحدت شخصیت و ثبات قدم رسیده است و هرگز موجودی انفعالی نخواهد بود ، چرا که به صدق و یقین رسیده . از این رو به ثباتی مستحکم تر از کوه ها رسیده است :                    (( مولوی ))

غیر آن قطب زمان دیده ور                     کز ثباتش کوه گردد خیره سر

                                                                                                    

بطوریکه عوامل خارجی و جریانات سیاسی و اقتصادی و هر گونه برخورد نا مطلوب افراد یا اجتماع ایشان را به تغییر مسیر وادار نمی سازد و تزلزل و دودلی و یأس در طریق ایشان جایی ندارد. چون به وحدت شخصیت رسیده اند و در مسیر معرفت

(( حق)) به حقایق دست یافته اند که هرگز عالم مادی ( مُلک) در دلشان انفعال و تردید ایجاد نمی کند بلکه عالم از ایشان مُنفعل است :

باده از ماست شد ، نی ما از او                        قالب از ما هست شد ، نی ما از او

(مولوی)

عرفا در این مسیر نورانی پر جذبه ، جانشان به حقایق و معارف الهی آگاه می گردد ، و بدین سبب هر دم حیرتشان افزون می شود تا بدان جا که فنای خود را در ذات مطلق حق تمّنا می کنند.

هر که دارد روی خوب با نظام                       طالب آینه باشد والسلام

آینه اینجا فنا باشد  فنا                                  وندر ام بنماید انوار بقا

 

در خصوص حالات عرفا گفته شده است که ایشان وقتی ذکر خدای تعالی را مکرر تکرار می کنند ، حلاوتی بسیار ، جان و دلشان را محفوظ می گرداند و به برکت اذکار بی شمارشان به حالت (( خلسه)) و بی خودی فرو می روند.  از برکت چنین حالتی است که در یافت­های شهودی بر ایشان ممکن می گردد و از آن پس معارف الهی از قلب بر زبانشان جاری می گردد.«هنر کلاسیک یونان، در آغاز هنری واقف به حقیقت (مربی) و هادی انسان ها بود، بنابراین، هنری اخلاقی بود. پس در آغاز هنر کلاسیک یونان، تراژدی بزرگترین پدیده این عهد، در واقع وسیله ای بود برای تلفیق مذهب و سیاست برای نوعی پالایش روحی و روانی. اما کلاسیسم که در صورت هنری اش پخته تر شد، جنبه مذهبی اش کم کم اهمیت خود را از دست داد و بر خلاف مقصد نخستین آن بعدها تحولاتی در هنر کلاسیک روی داد. بدین معنا که هر چه ماورائی، غیر کنترل شده و دور از هدف طبیعت و عقل بود، حذف شد. هم چنین انسان محوری جای خدا محوری را گرفت؛ به طوری که در هنر کلاسیک خدا و ملکوت رنگی کاملاً زمینی به خود گرفت.

فلسفه اصالت عقل، بی اینکه تدوین شده باشد، اساس کلاسیسم یونان قرار گرفت. طرح کلی و نقشه تراژدی منطقی و عقلایی شد.21 شخصیت های نمایش دارای جنبه های روانی متعارف و قابل قبول شدند. هیچ چیز ماوائی و رمزآلود و خارج از نقشه، مورد پسند قرار نمی گرفت.

در هنرهای تجسمی هم غالب این مشخصات پیروی شد با این امتیاز که حجاران و نقاشان علاوه بر جنبه های ایده آلی، شباهت و تکامل طبیعت را مورد توجه زیاد قرار دادند.

بنابراین می بایست هنرمندان حتماً مطالعه بسیار دقیق در طبیعت داشتند. مثلاً در مجسمه معروف «دیسک اندار» لحظه حرکتی واقعی و دقیق و متناسب با قوانین عینی طبیعت نسخه برداری شده است (تصویر شماره2). کلاسیک ها با علم و اطلاع، تجربه های حسی خود را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که زیبایی قراردادی را هر چه که خوب تدوین شده باشد، دور بریزند.

با توجه به عقیده «اریک نیوتن» زیبایی امری بیرونی است که خاصیت وجودی هر موجود است، در حالی که اگر چنین نظری را بپذیریم، آن گاه به صرف تصویر نمودن هر شی به طریق عینیتگرا یا «ناتورالیسم» می تواند خلق زیبایی و هنر باشد.

حال آنکه زیبایی در کار هنری می تواند نتیجه عشق آدمی، عشق مبتنی بر شهود یا ادراک مستقیم وی بر اصول ریاضی طبیعت باشد.

ممکن است در نظریه نیوتن به کشف روابط نیز اشاره شده باشد، اما وی به بیرونی بودن زیبایی تاکید داشت «این نظر مقابل نظریه «درونی» بودن هنر است، که زیبایی را نتیجه فعالیت «روح» و قطب درون ذاتی بشر می داند.                    (مولوی)

عقل باشی عقل را دانی کمال                  عشق گردی عشق را یا بی جمال

                                                                                                        

«بند تو کرو چه» می گوید: « دانش برای انسان به دو وسیله پیدا می شود یکی کشف و شهود» و دیگری از طریق استدلال و «تعقل» حاصل می شود.

شهود مخصوص زیباشناسی است و حسی است که بوسیله آن شناخت هنری برای فرد حاصل می شود. و دومی وسیله عقل است و استفاده از مفهوم ها است.22   

خیال به عنوان سومین نشئه ای از نشأت انسانی:

یکی دیگر از اجزاء دستگاه شناخت، قوه خیال یا تخیل می باشد. این قوه را در روانشناسی این گونه تعریف کرده اند. تخیل (Imagination) فرآیندی ذهنی است که عبارت از به یاد آوردن تصاویر از حفظ (تخیل باز پدید آورنده) یا ساختن تصاویر «تخیل آفریننده» است. در این تعریف، دو عنصر کاملاً مشخص شده است. اول آنکه یادآوری یا حاضر کردن تصاویری را که قبلاً در ذهن ثبت شده تخیل نامیده اند و دوم آنکه ذهن طی فعالیتی خاص به خلق تصاویر جدیدی اقدام می کند نیز گفته شده است. انسان تصاویری را که از عالم خارج دریافت می دارد، در حافظه خود نگهداری می کند. از این رو می توان حافظه انسان را به انبار بزرگی تشبیه کرد که برخی اشیاء داخلی آن به صورتی منظم و برخی دیگر به شکل پراکنده و برخی نیز به شکلی

مترو که و نامنظم در گوشه ای از آن جا گرفته اند.

بدیهی است که این تعریف بیشتر از جنبه روانشناختی است، چرا که فلاسفه و حکما، خیال را به دو بخش «خیال متصل» و «خیال منفصل» تقسیم می نمایند. خیال متصل همچنان از نامش مشخص است با خود شخص اتصال دارد و از حس مشترک وی مایه می گیرد.

اما خیال منفصل جدا از «فردیت» فرد (از عالم ملکوت) یا عالم خیال نشئت می گیرد. اساساً مُصَّفا و ملکوتی برای شخص زمانی تحقق می پذیرد که فرد بتواند به نفی خود بپردازد و در مقام آیینگی به دریافت شهودی عالم ملکوت موفق گردد.

عالم خیال که میان روح و عالم محسوس است اندام معرفتی این جهان برزخی است و با همین اندام است که انسان به عالم مثال که رویدادهای مربوط به واقعیات بینشی و سرگذشت های رمزی در آن می گذرند و گذشته اند راه می یابد.

«تخیل، بدینسان، در بافت حکمت «ابن عربی»، در حکم نوعی تکوین خداست. زیرا به عماء و نیز به دلیل اینکه به اسماء الهی بر می گردد. اما این تکوین خدا، نوعی

جهان شناسی هم هست. زیرا چنین خلقتی در حکم ابداع جهان به عنوانه امر تجلی است».23

«وحدت و ثبات شخصیت»

لازم به تذکر است که برای هنرمندانی که به مرتبه و جایگاه (هنر معرفتی) نائل آمده اند، گاهی «اوقات» درک حالات عارفانه دست می دهد. اما این بدان معنا نخواهد بود که ایشان به مرتبه و مقام عرفا نائل آمده اند، بلکه معمولاً برای ایشان حالتی شهودی به صورتی گذرا و کم دوام رخ می نماید.

اما در خصوص مرتیه چهارم یعنی «نگاه شهودی» (مرحله وحدت و ثبات شخصیت) می توان گفت به اعتبار معرفتی که حاصل سیر و نظر عارفانه و از سوی دیگر ثمره خودسازی عملی هنرمند عارف است وحدت و یکدستی آثارش تضمین می شود. چرا که عقل و دل عارف به حد کفایت نورانی و متحول شده است، که شهود و مکاشفه اهل عرفان (اولیاءالله) برای او نیز حاصل شود. مسلماً او به میزانی که در مسیر شریعت طی طریق کرده باشد و به تزکیه و تهذیب نفس پرداخته باشد، به (کمال و جمال) مطلق که همانا حقیقت ذات «حق تعالی» است، معرفت بیشتری می یابد؛ آنگاه چشم دلش به نور الهی منوَّر و به صدق و یقین نزدیکتر خواهد شد. و ثبات شخصیت ثمره چنین یقینی است.

 


نوشته شده در دوشنبه 93/11/6ساعت 11:59 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بــســمه تــعــالــی

 


آمـــد بــه  جــهــان آیـت حـَـق مـعـــنـی ایــمــان

بــانــام مـُحـَـمّــد (ص) کــه شــود  نــاشــر قــــرآن

گــردیـــده مـُـنـَــّوَر هــمـه عــالــم زِجــمــا لَـَـش

         در پــَـرده شـــد از پـَـرتــو او شــَمــس فــروزان

خــامــوش بـشــُـد شـُـعـلـه زِآتـشکــده ی فـــارس

دریــاچــه ی ســـاوه زِ نـظـرهـــا شــــده پـنـهـان

افــتـاد بـــَـســی کـُــنـگـــره از کــــاخ مـــَـدائــن

ایـن مـُعـجـزه هـا گـشــت بـــرای هـمـه بـُـرهـان

هـــر جــا کـه بـُــتـی بــــود ز بُـتـخـانــه بـیـفــتـاد

چـــون عــَـهــدِ پــَـرســتـیـدن بـُت آمـــده پــایــان

کــامــل شـــده دیــن در اَثــــر حـُســنِ وجــود ش

نــامـیـده از ایــن رو شــده او خــَـتـم رســـولــان

از ایــن هـــمــه پــیـــدایــش تـغـیـیـر و تـَـحـَــوّل

در سَـطـح جـهــان والــه وشــیــدا شـــده شـیـطـان

          یـارب بـــه حـَـق حــُـرمَـت اِخــلــاص مـُـحـَــمـّـد(ص)

 بــالـُطف خــود از شـَـر شـیـاطـیـن هـمه بِـِـرهــان

بــا یـک نــظــری  دِه تــــوخــُـدا عــیــدی مــا را

بـنـمـا زِکـَــرم  دردِ عــزیـــزان هــمــه درمــــان

ایـن مـَـجـلـسـیـان حـاجــتـشــان را تـــو دوا کــن

حــاصـل بـنـمـا مـطـلـَـب (راثـی) تــوزِاِحــســان

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــ

ــــــــ

التماس دعا

 

 

 

 

 


نوشته شده در شنبه 93/11/4ساعت 1:8 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

سناتور سابق آمریکا در گفتگو با فارین پالسی از مشاهداتش در تهران گفت
آیت‌الله خامنه‌ای به معنای واقعی کلمه رهبر مذهبی با نفوذ تمام شیعیان جهان است

 یک سناتور سابق آمریکایی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها، ایران را مستقل کرده است و اینکه رهبر ایران حقیقتاً روحانی با نفوذ تمام شیعیان جهان محسوب می‌شود، اعلام کرد که آمریکا باید از الگوی سیاسی ایران درس بگیرد.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله خامنه‌ای به معنای واقعی کلمه رهبر مذهبی با نفوذ تمام شیعیان جهان است

 

 ایران اخیرا میزبان کنفرانسی با موضوع «هالیوودیسم» در تهران بود که با حضور گروه‌های بین المللی فعالان،‌ شخصیت های دینی، فیلم سازان، سیاستمداران برگزار شد و محور آن بحث درباره ایدئولوژی فیلم‌های هالیوودی بود.

بسیاری از شرکت کنندگان در این کنفرانس به صورت خاص به بحث درباره فیلم هایی مانند «آرگو» که یک فیلم ضد ایرانی با دستور کار اسلام هراسی بود و اخیرا برنده جایزه اسکار نیز شد، پرداختند.

یکی از شرکت کنندگان در این کنفرانس که حضورش بسیار تعجب آور بود، چهره ای به نام «مایک گراول» سناتور دو دوره قبل ایالت «آلاسکا» آمریکا بود که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال 2008 میلادی میان حزب دموکرات شرکت داشت و بیشتر شهرت وی به دلیل افشای اسناد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است.

گراول از زمانی که سیاست‌های انتخاباتی را ترک کرد، در حمایت از پایگاه افشا گرانه اسناد محرمانه آمریکا موسوم به «ویکی لیکس» سخنرانی داشته و خواستار تحقیقات جدید درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر شده است.

بر اساس نوشته روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، این سناتور سابق آمریکا در کنفرانس هالیوودیسم اینطور استدلال کرده است که بحث درباره راه های صنعت سینمای آمریکا برای به تصویر کشیدن ایران به منظور جلوگیری از به راه افتادن یک جنگ احمقانه، اساسی است.

مجله آمریکایی «فارین پالسی» اخیرا در تماسی تلفنی با این چهره آمریکایی 83 ساله که در کالیفرنیا زندگی می کند، گزارشی از برداشت های او از سفرش به تهران تهیه کرده است که در ادامه ارائه می گردد:

* برگزاری سومین کنفرانس هالیوودیسم؛ بهانه حضور سناتور سابق آمریکا در تهران

گراول در پاسخ به این سوال که چه کسی از او برای حضور در کنفرانس هالیوودیسم ایران دعوت کرده و چگونگی این دعوت، اینطور پاسخ داده است که: من مدت ها بود که به فکر رفتن به تهران بودم. من 40 سال پیش زمانی که در سنا فعالیت داشتم به مدت چندین روز در تهران بودم و بنابراین، امیدوار بودم که بتوانم در آنجا سخنرانی داشته باشم اما خودم به تنهایی استطاعت انجام چنین سفرهایی را در صورتی که بودجه آنها تامین نمی شد، نداشتم. بنابراین، آنچه اتفاق افتاد و بدون اطلاع من نیز بود، برگزاری سومین کنفرانس هالیوودیسم بود.

این سناتور سابق آمریکایی در ادامه اعلام کرد که فردی به نام «کوین برت» استاد سابق دانشگاه «ویسکانسین» و محقق حادثه 11 سپتامبر که گراول در برنامه های تلویزیونی و رادیویی او غالبا سخنرانی داشته است، به مقامات ایران پیشنهاد می کند که گراول را برای حضور در این کنفرانس دعوت کنند.

خبرنگار نشریه فارین پالسی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت کنندگان در کنفرانس هالیوودیسم تهران اینطور استدلال کرده اند که انگیزه ساخت فیلم های هالیوودی مانند آرگو تامین برخی از دستور کارهای ضد ایرائی و تحت حمایت اسرائیل بوده است، نظر گراول را در این باره پرسید.

* فیلم‌های هالیوودی در حال تباه کردن فرهنگ انسانی در سراسر جهان است

این شخصیت آمریکایی با اشاره به علاقه شدیدش به فیلم گفت که: ایرانی ها در عمل یک دیدگاه مذهبی دارند و احساس می کنند که برخی از افراط گرایی های هالیوود فرهنگ انسانی را در سراسر جهان به تباهی کشانده اند و به همین دلیل است که تلاش می کنند تا چنین کنفرانس هایی داشته باشند.

گراول ادامه داد: ایرانی ها می خواهند تلاش کنند تا ببینند آیا می توانند جایگزینی برای هالیوودیسم ایجاد کنند یا نه و من فکر میکنم که آنها می توانند در عرصه فیلم های خود تاثیر گذار باشند. بخشی از این روش این بود که ایرانی ها به عنوان بخشی از این کنفرانس، دو و یا شاید 20 و یا تعداد بیشتری فیلم به ما دادند تا تماشا کنیم و بنابراین، من این کار را انجام می دهم تا ببینم آنها چقدر واقع گرا هستند.

* تحریم‌ها ایران را کاملا مستقل کرده است/ رونق تهران مانند یک شهر طبیعی است

گزارشگر فارین پالسی در ادامه درباره برداشت های کلی گراول از ایران پرسید که وی پاسخ داد: من نمی توانم به شما بگویم که مردم ایران چقدر صمیمانه برخورد می کنند و چقدر اهل بخشش و با ملاحظه هستند و چیزی که برای من بسیار تعجب آور بود این است که اگر شما رسانه های آمریکا را دنبال کنید، اینطور فکر می کنید که ایرانی ها در وضعیت بدی قرار دارند اما من به شما می گویم که تردیدی نیست که تحریم ها موجب ناراحتی می شوند اما در بلند مدت بهترین اتفاقی هستند که برای ایران افتاده است.

گراول گفت: تحریم ها ایران را به طور کلی مستقل ساخته است و آنها را وادار کرده تا فعالیت اقتصادی خود را درونی کنند. ما حدود 10 مایل داخل پایتخت ایران، جائی که یک بزرگراه عالی در حال ساخته شدن است، حرکت کردیم. من به شما می گویم که تهران یک محل کار شگفت انگیز بود. بنابراین این شهر مانند یک شهری بود که کاملا طبیعی رونق داشت. تهران رفاه داشت و شما می توانید این موضوع را از روی ترافیک شهری بفهمید.

مایک گراول

 

*‌ ایرانی ها همان کاری را انجام می دهند که یک کشور در حال توسعه مشغول انجام آن است

این سناتور سابق آمریکایی افزود: معماری ها بی نهایت جذاب و خیره کننده بود و آنچه که در ایران اتفاق افتاده،‌ این است که این کشور وادار شده است تا مستقل شود و این دقیقا همان چیزی است که یک کشور در حال توسعه انجام می دهد. شما مجبورید کالاهای داخلی تولید کنید و بعد از آن، این کالاها را به صورت کاملا رقابتی صادر کنید زیرا ارزش پول شما کم شده و این همان چیزی است که در ایران در جریان است.

* آمریکا نمی‌داند که تحریم‌‌ها علیه ایران،‌ نتیجه معکوس دارد

گراول گفت: من فکر نمی‌کنم که آمریکا از این موضوع آگاهی داشته باشد که کاری که در حال انجام آن با ایران به بهانه رسیدن به یک راه حل در آن گوشه جهان است، نتیجه معکوس داشته باشد.

*‌ تحریم‌ها غیرقانونی هستند/ عربستان سعودی را تحریم کنید نه ایران را

خبرنگار فارین پالسی در ادامه از تفکر گراول درباره اجتناب ناپذیری جنگ میان آمریکا و ایران پرسید که این سناتور سابق آمریکایی اینطور پاسخ داد که از دیدگاه او تحمل مردم آمریکا در برابر تهاجم به ایران بیشتر از 30 روز طول نخواهد کشید اما سیاستمداران فکر می کنند که می توانند هر کاری را می خواهند، انجام دهند.

گراول افزود: اجازه دهید اظهارات خود را تکمیل کنم. تحریم ها غیرقانونی هستند و من نمی دانم که ایران چه کاری کرده است که مجوز اعمال این تحریم ها علیه آنها داده شده است. اگر شما می خواهید کسی را تحریم کنید، عربستان سعودی که وهابیت و نفرت از امت ها را پرورش می دهد، را تحریم کنید. این رویکرد شیعه نیست. شیعه بخش لطیف‌تر اسلام است و آیت الله خامنه ای به معنای واقعی کلمه رهبر مذهبی بانفوذ تمام شیعیان جهان است.

* دولت اوباما در قبال ایران به شدت ریا می‌کند/ ایرانی‌ها به دنبال بمب اتم نیستند

خبرنگار فارین پالسی در ادامه مصاحبه تلفنی خود، دیدگاه گراول را درباره اظهارات علنی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با جلوگیری از وقوع جنگ با ایران پرسید که این چهره آمریکایی در پاسخ با اشاره به اینکه به سخنان اوباما در این باره باور ندارد، گفت: من فکر می کنم که متاسفانه از جانب دولت اوباما ریاکاری عظیمی وجود دارد. امام خامنه ای بسیار واضح اعلام کرده است که ایرانی ها به دنبال به دست آوردن بمب نیستند زیرا قرآن به آنها اجازه این کار را نمی دهد.

گراول گفت: امام خامنه ای رهبر کشور ایران و رهبر روحانی تمام شیعیان جهان است و در بیانیه ای اعلام کرده است که قرآن وجود بمب اتم را تحمل نمی کند. اکنون،‌ اگر شما به ظاهر نگاهی بیندازید، می بینید که چیزهای زیادی هستند که کمی مسخره به نظر می آیند. مانند زمانی که رئیس جمهور آمریکا می گوید: «خب ما اکنون یک خط قرمز تعیین کرده ایم و شما نمی توانید از آن عبور کنید».

این سناتور سابق آمریکایی افزود: ایرانی ها نمی خواهند از خط قرمزی عبور کنند، آنها این نکته را پیشتر مکررا گفته اند. هیچ برآورد اطلاعاتی مبنی بر اینکه نشان دهند ایرانی ها دنبال بمب هستند نیز به هیچ وجه وجود ندارد.

خبرنگار فارین پالسی از گراول پرسید که آیا او در ملاقات با مقامات ایران شاهد استقبال آنها از دیدگاه های مخالف بود یا خیر، که گراول در پاسخ اینطور گفت: بله. آنها دارای افکار خیلی بازی هستند زیرا می دانند که نباید کورکورانه عمل کنند.

* تعریف سناتور سابق آمریکا از الگوی سیاست و نظام دینی ایران

این شخصیت آمریکایی گفت: چیزی که مرا مجذوب خود کرده این بود که من در طول 25 تا 30 سال گذشته توجه خود را روی ساختار دولت ایران و چگونگی تلاش شان  در جامعه برای حاکمیت بر خودشان متمرکز کردم و به دنبال الگو بودم مانند الگوی سوئیس برای دموکراسی مستقیم. اما ایرانی ها یک الگوی جالب دارند. آنها  نظامی سیاسی و یک حکومت دینی دارند و به نظر می رسد که کارآمد نیز بوده است.

گراول افزود: اکنون تمام آن چیزی که می توانم به شما بگویم این است که دلیلی برای ترس وجود ندارد و آنچه ما باید انجام دهیم، تشویق مدل هایی مانند مدل ایران است تا ببینیم چطور فعالیت می کنند و چه سهمی در کمک به دولت دارند.

*‌ آمریکا باید از الگوی سیاسی ایران درس بگیرد

خبرنگار فارین پالسی در انتهای مصاحبه خود با گراول، از وی پرسید که آیا از نظر او آمریکایی ها می توانند از الگوی سیاسی ایران درس بگیرند یا خیر، که گراول در پاسخ گفت: بله من فکر می کنم که ما می توانیم. در چندین نشست من مجبور بودم بنشینم و به فکر فرو بروم در حالی که ایرانی ها نماز می خواندند و دعا می کردند. این امر حاوی یک پیام برای ماست. ایرانی ها یک کشور موفق دارند و هیچ شکی در این باره وجود ندارد. آنها یک کشور بسیار موفقند و در حال رنج بردن از نتیجه بی عدالتی های ما هستند.

 

 


نوشته شده در پنج شنبه 93/11/2ساعت 11:30 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |


بسم الله الرّحمن الرّحیم       

 

 

 

به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار می دهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می انگارم، بلکه به این سبب که آینده ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما می بینم و نیز حسّ حقیقت جویی را در قلب های شما زنده تر و هوشیارتر می یابم.

همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده اند.

سخن من با شما درباره ی اسلام است و به طور خاص، درباره ی تصویر و چهره ای که از اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاش های زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. 

تحریک احساس رعب و نفرت و بهره گیری از آن، متأسّفانه سابقه ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمی خواهم به «هراس های» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم.

شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می بینید که در تاریخنگاری های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگ های جهان نکوهش شده است. 

تاریخ اروپا و امریکا از برده داری شرمسار است، از دوره ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛محقّقین و مورّخین شما از خونریزی هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگ های اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی می کنند.

این به خودی خود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند،سرزنش تاریخ نیست،بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه ی برخورد با فرهنگ و اندیشه ی اسلامی، از شکل گیری آگاهی عمومی جلوگیری می شود؟

شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه ی مشترک تمام آن سودجویی های ستمگرانه بوده است. 

اکنون من می خواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس افکنی و نفرت پراکنی، این بار با شدّتی بی سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواسته ی اوّل من این است که درباره ی انگیزه های این سیاه نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.

خواسته ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی الله علیه وآله و سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و آموزه های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟

من از شما می خواهم اجازه ندهید با چهره پردازی های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی طرفانه را از شما سلب کنند. 

امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند.

اگر چه هیچکس به صورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما می تواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. 

این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا می تواند پرسش های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت های نو پیش روی شما قرار می دهد.

بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده تر به نگارش درآورند.

 


نوشته شده در پنج شنبه 93/11/2ساعت 12:34 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

سردار "محمدعلی الله دادی" در حین بازدید از منطقه «قنیطره» سوریه مورد حمله بالگرد نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفت که بر اثر این جنایت این سردار دلاور همراه با تعدادی از اعضای حزب الله به شهادت‌ رسید.

این سردار شهید متولد سیرجان است. سال 1359 به اتفاق سردار شهید زندی نیا به جبهه‌های جنوب رفت و در کنار شهید حسین علم الهدی و شهدای دانشجو به مبارزه پرداخت.

پس از این حماسه و شهادت حسین علم الهدی در هویزه همراه با یکدیگر به دهلاویه رفتند و در جمع نیروهای شهید چمران به مبارزات چریکی پرداختند. این سرداران شهید همچنین در عملیات طریق القدس که منجر به آزادسازی سوسنگرد و بستان شد، حضور داشتند. وی در این عملیات فرمانده یگان خمپاره انداز بود.

پس از این شهید الله دادی به کرمان برمی‌گردد و در اعزام مجدد به گردان ادوات لشکر 41 ثارالله می‌رود. لشکری که فرماندهش سردار قاسم سلیمانی بود.

قبل از عملیات بدر در سال 63 فرمانده گردان ادوات لشکر ثارالله  شهید صادقی بود و جانشین او نیز سردار شهید زندی نیا. با شهادت سردار صادقی در این عملیات زندی نیا فرمانده گردان می‌شود و شهید الله دادی فرمانده یگان تطبیق آتش.

فرمانده‌ای که با دعوت «حاج قاسم» به نیروی قدس رفت+تصاویر


تطبیق آتش نیازمند بهترین و باهوش‌ترین نیروها بود. نیروهایی که تخصص بسیار خوبی در مباحث ریاضی داشتند. تطبیق آتش یعنی زاویه را به خوبی بشناسی و آتش را به آن نقطه هدایت کنی. الله دادی فرمانده این یگان بود.

قبل از عملیات والفجر 8، شهید الله دادی مطرح می‌کند که نقشه‌های موجود از دوره پهلوی دوم از منطقه اشتباه است چون یک بلوک کم دارد و نیاز است مجدد نقشه برداری شود. به همین منظور از منطقه آبادان و فاو عراق دوباره نقشه برداری و عکس برداری می‌شود و پس از این کار مشخص می‌شود که حرف شهید الله دادی درست بوده است.

فرمانده‌ای که با دعوت «حاج قاسم» به نیروی قدس رفت+تصاویر


در عملیات کربلای 1 شهید الله دادی فرمانده گردان ادوات سبک می‌شود. گردان ادوات سبک شامل تیربارها و خمپاره‌اندازها و تجهیزات سبک است که نیروهای این گردان هنگام عملیات همراه با گردان پیاده وارد عمل می‌شوند. ویژگی شخصیتی نیروهای این گردان شجاعت و زبدگی بود.

4 دی سال 65 که عملیات کربلای 4 آغاز شد شهید الله دادی توانست وارد جزیره ام الرصاص شود اما با توقف عملیات به عقب برمی‌گردد. دو هفته بعد در عملیات کربلای 5 فرمانده تیپ ادوات یعنی شهید زندی نیا، دوست و همراه همیشگی این شهید بزرگوار در خط به شهادت می‌رسد. قاسم سلیمانی در اثنای عملیات از پشت بی‌سیم دستور می‌دهد که محمدعلی فرمانده تیپ رعد ادوات لشکر ثارالله شود.

او تا پایان جنگ با این سمت در میدان نبرد و جنگ باقی ماند.اوج اقتدار و نقش آفرینی این سردار بزرگوار در عملیات والفجر 10 در منطقه‌ی مشرف به سلیمانیه عراق بود.

پس از پایان جنگ فرماندهی تیپ 38 ذوالفقار کرمان را بر عهده می‌گیرد. پس از آن به مدت 3 سال فرمانده تیپ رمضان لشکر 27 محمدرسول الله(ص) می‌شود. سپس به یزد می‌رود و فرماندهی سپاه الغدیر را بر عهده می‌گیرد تا اینکه چند سال پیش به دعوت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به نیروی قدس رفت تا در لبنان و سوریه به مبارزه با رژیم صهیونیستی بپردازد.


منبع: دفاع پرس

نوشته شده در سه شنبه 93/10/30ساعت 1:27 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

28 دی‌ماه سالروز سردار شهید اسماعیل دقایقی فرمانده «لشکر ‌9 بدر» است. گروه جهاد و مقاومت مشرق، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره رزمندگان دوران دفاع مقدس، نگاهی دارد به زندگی و فعالیت‌های شهید اسماعیل دقایقی.

اسماعیل دقایقی درسال ‌1333 هجری شمسی در بهبهان به دنیا آمد. روح و روان اسماعیل در این کانون که ارزش‌های اسلامی در آن به خوبی مشهود بود پرورش یافت و زمینه‌ای برای شخصیت والای آینده او شد. این خانواده با توجه به مشکلاتی که داشتند، مجبور شدند به «آغاجاری» مهاجرت و با پایبندی به اصول انسانی و اسلامی، در آن شهر زندگی کنند. شهری که بنا به موقعیت خاص جغرافیایی و منابع زیرزمینی خود نه تنها مورد طمع غرب (بویژه آمریکا) بود، بلکه غارت ارزش‌های فرهنگی و سنت‌های اجتماعی آن نیز در برنامه‌های استکبار جهانی قرار داشت. اما خانواده اسماعیل نه تنها خود از این تهاجم، سرافراز بیرون آمدند، بلکه در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز تلاش می‌کردند. در نتیجه،‌اسماعیل نیز تمامی ارزش‌های وجودی خود را که از کودکی به آنها پایبند بود از خانواده خود فراگرفت. او که از هوش و ذکاوت سرشاری برخوردار بود، مورد توجه خانواده قرار گرفت و پس از ورود به دبستان و پشت سر گذاشتن این مرحله و اتمام دبیرستان، در سال ‌1349 در کنکور هنرستان شرکت ملی نفت (که تنها شاگردان ممتاز و باهوش و نمونه را می‌پذیرفت) شرکت کرد و پس از قبولی، به ادامه تحصیل در آن هنرستان پرداخت.

فعالیتهای سیاسی – مذهبی

دانش‌آموزان متعهد، از این آموزشکده – که در آن زمان یکی از مراکز فعال و مهم منطقه بشمار می‌آمد – برای مبارزه با رژیم استفاده می‌کردند. اسماعیل در همین هنرستان با محسن رضائی ( فرمانده کل سپاه در دفاع مقدس) – که از دیرباز آشنای وادی مبارزه بود – آشنا شد و به همراه او و دیگر همرزمانش مبارزه پیگیری را علیه رژیم و مفاسد اجتماعی آن آغاز کردند. اسماعیل در سال دوم هنرستان – که با برپایی جشن‌های ‌2500 ساله شاهنشاهی مصادف بود – در اعتصاب هماهنگ همرزمانش شرکت فعالی داشت و در همان سال با هدف منفجر کردن مجسمه رضاخان که در خیابان ‌24 متری اهواز نصب شده بود، به اقدامی شجاعانه دست زد و قصد خود را عملی کرد اما متاسفانه چاشنی مواد منفجره عمل نکرد.

مبارزات و تلاش‌های اسماعیل، منحصر به مسائل سیاسی و نظامی نبود بلکه به علت هوش سرشار و علاقه‌مند‌ی‌اش به مسائل فرهنگی، در فرصت‌های مناسب از طریق دایر کردن کلاس‌های مختلف، با جوانان این منطقه ارتباط فکری و روحی پیدا می‌کرد و در خلال ارائه مطالب علمی، آنان را با فرهنگ اصیل اسلام که در آن خطه، سخت مورد تهاجم واقع شده بود آشنا می‌ساخت و آنان را به تعالیم روحبخش اسلام جذب می‌کرد. از این رو همان گونه که فعالیت‌های سیاسی نظامی اسماعیل و دوستانش گام مؤثری در مبارزات مسلحانه علیه رژیم ستمشاهی در آغاجاری و بهبهان به شمار می‌رفت، فعالیت‌های فرهنگی او در حد بسیار مؤثر،‌عامل بازدارنده‌ای در مقابل روند سریع ترویج فرهنگ مبتذل غربی در این منطقه شد تا نه تنها از بی‌قیدی و لامذهبی جوانان (که تلاش فراوانی برای تحقق آن صورت می‌گرفت) جلوگیری به عمل آید، بلکه در اثر تلاش‌های زیاد این عزیزان، جوانان منطقه در مبارزه با رژیم، گوی سبقت را از دیگر مناطق بربایند.

در سال ‌1353 دوبار (همراه با محسن رضائی و جمعی از یاران) به زندان افتاد و هربار پس از چند ماه که همراه با شکنجه بدنی و عذاب روحی بود، از زندان آزاد شد. پس از آزادی از زندان، از هنرستان نیز اخراج شد، اما در همان سال در رشته آبیاری دانشکده کشاورزی دانشگاه اهواز قبول شد و پس از دو سال تحصیل در این رشته، دوباره در کنکور شرکت کرد و به دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران – که از لحاظ فضای مذهبی، سیاسی و علمی برای او مناسب‌تر از دیگر مراکز علمی و آموزشی بود – وارد شد. در این دو محیط دانشگاهی (اهواز و تهران) نیز به مبارزات عقیدتی،‌سیاسی و نظامی خود ادامه داد.

دقایقی در زمانی که اغلب دانشجویان دانشگاه‌ها آشنایی چندانی با اصول و مبانی اسلام نداشتند از دانشجویان متعهد و متشرع به شمار می‌رفت. تمام واجبات و مستحبات خود را به نحو احسن به جا می‌آورد و از انجام هرگونه عمل خلاف شرع که توسط دیگران انجام می‌گرفت در حدود وسع خود با حوصله و برخورد اسلامی جلوگیری می‌کرد واین ویژگی خاصی بود که در تمام مسیر زندگی پرافتخار خود، بدان پایبند بود. در دانشگاه تهران برای مقابله با جریانات التقاطی و غیراسلامی موضع قاطعی داشت و در بحث‌های آنان از مواضع اصلی اسلام دفاع می‌کرد و در جهت ملموس و عینی ساختن حقایق اسلامی برای همگان بسیار تلاش می‌کرد.

در سال ‌1357 ازدواج کرد و در اولین صحبت با همسرش، از این که وی فقط به خود و خانواده‌اش تعلق ندارد گفتگو کرد. با اوج‌گیری نهضت خروشان و توفنده مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) همچنان به مبارزه ادامه داد و در اعتصابات کارگران شرکت نفت نقش مؤثر و ارزنده‌ای را عهده‌دار بود و در به هلاکت رساندن دو تن از افسران شهربانی بهبهان به طور غیرمستقیم شرکت داشت.

خانه اسماعیل همواره یکی از پایگاه‌های فعال مبارزه با رژیم به شمار می‌آمد و بسیاری از بیانیه‌ها و اعلامیه‌های ضدرژیم در این مکان تهیه و تکثیر می‌شد.

دقایقی قبل از ‌22 بهمن به اتفاق یکی دیگر از دوستانش طبق برنامه‌ای که داشتند به تهران آمد و با حضور در مبارزات مردمی، در فتح پادگانها نقش مؤثری ایفا کرد. پس از آن نیز با تلاش و جدیت تمام، در جلوگیری از غارتگری گروهک‌ها و به هدر رفتن اسلحه‌ها نقش به سزایی داشت.

محسن رضائی با اشاره به فعالیت‌هایی که در منزل شهید دقایقی در دوران انقلاب انجام می‌گرفت، اظهار می‌دارد: خانه و خانواده ایشان یکی از خانواده‌هایی است که انقلاب اسلامی در خوزستان مدیون آنها است.

نقش شهید در دوران انقلاب اسلامی

اسماعیل دقایقی علاقه وافری به ادامه تحصیل داشت اما با توجه به ضرورتی که در عرصه انقلاب ودفاع احساس می کرد دانشگاه و تحصیل را ترک کرد و در سال ‌1358با یک نسخه از اساس نامه جهاد سازندگی (که دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاهها آن را تنظیم کرده بودند)، به آغاجری رفت و به اتفاق عده‌ای از دوستان، جهاد سازندگی را راه‌اندازی کرد. هنوز چند ماه از فعالیت و تلاش او در این ارگان نگذشته بود که طی حکمی (در اوایل مردادماه ‌1358) مسئول تشکیل سپاه پاسداران در منطقه آغاجری شد. با دقت و دلسوزی تمام به عضو گیری نیروهای انقلابی پرداخت و در زمان تصدی فرماندهی سپاه،نمونه و الگوئی از یک فرمانده متقی و مدبر و کاردان شد. یک سال از فرماندهی‌اش در این منطقه می‌گذشت که به دلیل لیاقت و شایستگی زیاد،برای تشکیل سپاه پاسداران خوزستان به کمک علی شمخانی و سایرین شتافت و با عهده دار شدن مسئولیت دفتر هماهنگی استان، شروع به تشکیل و راه‌اندازی سپاه در شهرستانهای خوزستان کرد و با انتخاب و معرفی فرماندهان صالح و لایق توانست خدمات ارزندهای را به این نهاد مقدس ارائه دهد.

در همین مسئولیت و قبل از تجاوز نظامی عراق به کشورمان،زمانی که از درگیری خرمشهر باخبر شد سریعا خود را به آنجا رساند و با انتقال سلاح و مهمات (به اتفاق شهید جهان آرا) نقش اساسی در آمادگی رزمی مردم منطقه ایفا کرد.

شهید و دفاع مقدس

به دنبال شروع تهاجم سراسری و ناجوانمردانه عراق، به عنوان نماینده سپاه در اتاق جنگ لشکر‌92 زرهی اهواز حضور یافت و در شرایطی که با کارشکنی‌های بنی‌صدر خائن مواجه بود در سازماندهی نیروها و تجهیز آنها تلاش گسترده‌ای را آغاز کرد. او به لحاظ احساس مسئولیت ویژه‌ای که داشت در برخی مواقع در مناطق عملیاتی حاضر می‌شد و به سر و سامان دادن نیروها می‌پرداخت. در جریان محاصره شهر سوسنگرد توسط عراقی‌ها، با مشکلات زیادی از محاصره خارج شد. بعدها به همراه شهید علم‌الهدی در شکستن محاصره سوسنگرد دلیرانه جنگید. در عملیات فتح‌المبین نیز در قرارگاه «لشکر فجر» با سردار شهید بقایی (که در آن زمان فرماندهی قرارگاه فجر را به عهده داشت) همکاری کرد.

مسئولیت یگان حفاظت

بعد از عملیات بیت‌المقدس،از آنجا که جنگ، حالت فرسایشی به خود گرفت و تحرک جبهه‌ها کم شد، منافقین و ضدانقلاب در راستای اهداف استکبار جهانی، دست به ترور شخصیت‌ها و افراد مؤثر نظام و حزب‌اللهی‌ها می‌زدند تا نظام را از داخل تضعیف کرده و عقبه جنگ رادچار تزلزل کنند. دقیاقی در تاریخ 1361/4/1به سپاه منطقه یک مامور شد و مسئولیت مهم یگان حفاظت شخصیت‌ها را در قم و استان مرکزی به عهده گرفت و با تدبیر و درایت خاص خود به گونه‌ای عمل کرد که در دوران تصدی فرماندهی وی در این مسئولیت، هیچگونه ترور و سوءقصدی از جانب منافقین و ضدانقلاب در حوزه مسئولیتی او پیش نیامد. پس از یک سال و اندی کار و تلاش صادقانه در جهت حفظ سرمایه انسانی انقلاب، هنگامی که حضرت امام خمینی(ره) در سال ‌1362 طی فرمانی تاکید خاصی بر حضور افراد در جبهه‌ها کردند، اسماعیل دقایقی ‌بی‌درنگ طی نامه‌ای به فرماندهی، گزارش مشروح فعالیتهای خود را منعکس و ضمن آن بدین‌گونه کسب تکلیف کرد: در شرایطی که مساله اصلی سپاه و طبعاً کشور، جنگ است، آیا ماندن و عدم همکاری با سپاه در جنگ نوعی راحت‌طلبی نیست؟ و ضمن آن، درخواست خود را باتوجه به تجربیاتی که در جنگ اندوخته بود برای خدمت فعال و حضور در جبهه مطرح ساخت.

راه‌اندازی دوره عالی مالک اشتر

پس از بازگشت مجدد به جبهه، مسئول راه‌اندازی دوره عالی مالک اشتر (ویژه آموزش فرماندهان گردان) شد. این اقدام ضروری در جهت آشنایی هرچه بیشتر کسانی که در جنگ تجارب زیادی را کسب کرده و استعداد فرماندهی را داشتند توسط شهید دقایقی صورت گرفت. او با دقت، یکایک آنها را شناسایی و انتخاب کرد تا ضمن آموزش اصول و مبانی جنگ و آرایش و تاکتیک‌های نظامی، افراد نخبه و توانمند را برای بکارگیری در مسئولیتهای فرماندهی معرفی کند. البته خودش هم در این دوره شرکت کرد. در زمان اجرای «طرح مالک اشتر»، «عملیات خیبر» در منطقه عملیاتی جزایر مجنون انجام شد و دقایقی نیز با حضور در این نبرد فراموش نشدنی، فرماندهی یکی از گردان‌های خط مقدم را به عهده گرف. بعد از عملیات خیبر به پشت جبهه بازگشت و دوره یاد شده را در تابستان ‌1363 به پایان رسانید.

پس از مدتی در لشکر ‌17 علی‌بن ابیطالب(ع) در کنار شهید مهدی زین‌الدین قرار گرفت و در نظم بخشیدن و سازماندهی لشکر، یار دیرینه خود را کمک کرد و با پذیرش مسئولیت طرح و عملیات لشکر، خدمات ارزنده‌ای را به جبهه و جنگ ارائه کرد.

راه‌اندازی تیپ مستقل بدر

هنگامی که ماموریت تیپ بدر به او واگذار شد همانگونه که شعار همیشگی‌اش در زندگی این بود که هیچ‌وقت نباید آرامش خودمان را در آرامش مادی بدانیم، برای عملی ساختن و تحقق آن، تلاشی شبانه‌روزی داشت و تمامی قدرت و امکانات خود را وقف انجام وظیفه الهی کرد و در مدت کوتاهی موفق شد یگان رزم منسجم و قدرتمندی را پایه‌گذاری کند. نیروهای رزمنده تیپ عاشق او بودند. او در قلوب یکایک آنان جا گرفته بود و آنها اسماعیل را از خودشان و جزو جامعه خودشان می‌دانستند و وجودش را نعمت الهی تلقی می‌کردند. او فقط از نظر تشکیلاتی فرمانده نبود بلکه بر قلوب افراد فرماندهی می‌کرد. درحیطه مسئولیتی او نظارت بر نیروهای تحت فرماندهی امری بدیهی بود. از سرکشی به خانواده‌های شهدا نیز غافل نبود.

دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نقش سرلشکر شهید اسماعیل دقایقی در سازماندهی نیروهای مجاهد و اسرای داوطلب عراقی در قالب لشکر ‌9 بدر می‌گوید: ما در کار با نیروهای عراقی چند مرحله را پشت سر گذاشتیم. تا قبل از آزادسازی خرمشهر یک نوع همکاری را با نیروهای داوطلب عراقی در دستور کار داشتیم و پس از آزادسازی سازی خرمشهر - وقتی که در سال ‌1361 به مرزها رسیدیم - دوره جدیدی از به کارگیری نیروهای داوطلب عراقی آغاز شد. در دوره اول نیروهای عراقی عمدتا آموزش می‌دیدند و به عنوان متخصص در برخی یگان‌ها و لشکرهای سپاه – مثلا به عنوان تکنسین فنی،‌ یا در مواردی برای مترجمی اسرای عراقی یا فعالیت‌های شنود مکالمات بی سیمی بعثی‌ها از آنها استفاده می‌کردیم. اما کار سازمان یافته‌ای را با آنها آغاز نکرده بودیم.

در حقیقت پس از آزادسازی خرمشهر، وقتی که به مرزها رسیدیم به این نتیجه رسیدیم که یک تیپ مستقل را با استفاده از این نیروها سازماندهی کنیم که پس از مدتی خودشان بتوانند مستقل شوند و به عراق برگردند و بدون کمک ما در راستای آرمانشان که سرنگونی رژیم بعثی صدام بود فعالیت کنند.

پس از آزادسازی خرمشهر و ورود نیروهای ما به خاک عراق، برنامه کاری‌مان را در رابطه با برادران مجاهد عراقی تغییر دادیم و در همین راستا بود که برادرمان شهید دقایقی را مسئول سازماندهی نیروها کردیم. از یک طرف ممکن بود در جریان پیشروی در خاک عراق مجبور شویم در برخی نقاط به شهرها و روستاها نزدیک شویم و از طرف دیگر می‌دیدیم به مصلحت ما نیست که نیروهای ایرانی وارد شهرهای عراق شوند. مثلا در «عملیات رمضان» قرار بود تا شرق ساحل اروندرود پیشروی کنیم ولی در همین ساحل شرقی «شهر تنومه» روستاهایی وجود داشت. با این پرسش مواجه شدیم که اگر وارد شهرها و روستاها شویم چه اتفاقی بین نیروهای ما و مردم می‌افتد؟ نگران بودیم که مردم وحشت کنند و اذیت شوند. از این جا کم کم به این نتیجه رسیدیم که از نیروهای مجاهد عراقی یک لشکری را سازماندهی کنیم.

مناسب‌ترین فردی را که برای فرماندهی لشکر می‌شناختم شهید دقایقی بود. من از قبل از انقلاب با شهید دقایقی آشنا و دوست بودم. در جریان مبارزه با رژیم شاه در قالب «گروه منصورون» با هم بودیم و بعد از انقلاب هم رابطه ما ادامه داشت.

در آن مقطع - بعد از عملیات خیبر - به او مأموریت داده بودم که با عده‌ای دیگر از کادرهای سپاه اولین دوره دوره عالی مالک اشتر را در پادگان امام حسین (ع) تهران راه‌اندازی کنند.

انتخاب شهید دقایقی به عنوان فرمانده تیپ مستقل بدر دلایلی داشت:

اولین عامل مؤثر در این انتخاب این بود که همگی دوستان در ارتباط با شهرها و مناطق خودشان مسئولیت‌هایی را پذیرفته بودند. مثلا از برادران عرب خوزستانی، شهید علی هاشمی فرمانده «تیپ نور» بود که توانست نیروها را در بستان،‌حمیدیه، سوسنگرد، و هویزه سازماندهی کند. اما هنوز به برادرمان شهید دقایقی مسئولیت لشکری نداده بودم. ایشان را زیر نظر داشتم تا متناسب با توانایی‌هایشان مسئولیتی را به او واگذار کنم.

عامل بعدی که در این انتخاب مؤثر بود، صبر و حوصله بسیار زیاد شهید دقایقی بود. چون پیشاپیش معلوم بود که برای فرماندهی نیروهای داوطلب عراقی صبر و حوصله بالایی لازم است. عامل بعدی، در حقیقت برخورد انسان دوستانه و آن روح ملایم و دوستانه‌ای بود که در ایشان وجود داشت و برای چنین ماموریت مهمی این روحیه فوق العاده لازم بود. عامل دیگر،‌ این بود که سازماندهی و تشکیل یک لشکر جدید نیازمند دقت بالایی بود و او هم فرد بسیار دقیقی بود. به ویژه در شناسایی نیروها بسیار دقیق عمل می کرد.

عامل بعدی که در انتخاب او به عنوان فرمانده نیروهای مجاهد عراقی مؤثر بود،‌ آن روحیه تعبد و پایبندی به قیود شرعی بود که این ویژگی در برادرمان دقایقی بسیار ملموس بود. در واقع برای ما مهم بود که فردی با این ویژگی‌ها در راس کار سازماندهی نیروهای عراقی قرار گیرد.

بعد از مدتی که دقایقی کار سازماندهی نیروهای مجاهد عراقی را به پیش برد،‌ به این جمع‌بندی رسیدیم که می توانیم در کنار مجاهدین عراقی از اسرای داوطلب یا «احرار» هم استفاده کنیم. در حقیقت برخی اسرای داوطلب عراقی به صورت انفرادی در بعضی عملیات‌های قبلی خوب درخشیده بودند. بنابراین عده‌ای از اسرای داوطلب را نیز وارد فاز سازماندهی نیروها کردیم.

ریسک مدیریتی این کار بسیار بالا بود. این خطر وجود داشت که اسرای می‌توانستند به عنوان داوطلب جنگ با عراق به تیپ بدر بپیوندند و هنگام عمل کردن در مرزها،‌ در موقعیتی که کسی هم نبود از فرار آنها جلوگیری کند،‌ از مرزها عبور کنند و بگریزند.

در اولین فراخوان نیرو از میان اسرای عراقی حدودا ‌300 الی ‌500 نفر داوطلب شدند که پس از انجام مصاحبه و شناسایی، جذب شدند و در تیپ بدر سازماندهی شدند. طبیعتا در جذب و استفاده از اسرای عراقی با احتیاط عمل می‌کردیم. و بعدا که عملکرد آنها را خوب ارزیابی کردیم کار را توسعه دادیم.

مدیریت کردن این دو گروه متفاوت – یکی مجاهدین و دیگری احرار یا اسرای داوطلب – کار بسیار سختی بود. هر یک از این نیروها روحیه خاصی داشتند. غالبا بین این دو بینش اختلاف نظر وجود داشت و سازماندهی این گروه‌های متفاوت در درون یک لشکر کار بسیار سختی بود.

دقایقی برای سازماندهی و اداره این لشکر زحمات زیادی کشید. یاد گرفتن کامل زبان عربی، آموختن ویژگی‌ها و فرهنگ عراقی‌ها، و درک تفاوت‌های ناشی از تفاوت فرهنگ و بینش نیروهای مجاهدین عراقی و اسرای عراقی جزو سختی‌های کار فرماندهی تیپ بدر بود. خود من در ابتدای کار قدری ابهام داشتم که آیا برادرمان دقایقی می‌تواند به خوبی از عهده این کار برآید؟‌ چون شهید دقایقی یک نیرویی بود که توانایی‌های فرهنگی و فکری‌اش برجسته‌تر بود،‌ بیشتر این طور به ذهن می‌رسید. لازم بود که در یک جای مناسب آزمایش شود که آیا جز توانایی‌های فرهنگی و فکری، قابلیت‌های عملیاتی هم در مدیریت خود دارد که البته شهید دقایقی به خوبی از عهده کار برآمدند. در مدت کوتاهی – ظرف همان چند ماه اول - توانست بر مشکلات غلبه کند. لشکر را واقعا خیلی خوب سازماندهی و گردان‌بندی کرد. بر کارها مسلط شد و توانست همه امور لشکر ر ا کنترل کند.

سردار اسماعیل دقایقی روز 28 و در «عملیات کربلای 5» به شهادت رسید. 


نوشته شده در سه شنبه 93/10/30ساعت 1:27 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

بسمه تعالی

 

 

آیــــد نــــدا بــــه گــــوش دل اهــــل ایــــن جـــهــان

صــلــوات  بــــر مــُحـَـمّـد (ص)    وآلـــش ز قـُدســــیان

جـِـن ومــلک بــــه گــُـفــتـــن  تــــبــریـک  و تهـنـیـت

بــــر اهــل دیــن ز عــالــم و تــــا  روضــه ی جـــنان

حــاصـل زمـیـن نــمــود  فــزون  قـــُرب ومــنـزلــت

بــاران نـــــــور چــــونـکـه   رسـیــدش  ز آســمـــان

بــا چــشـم   دل  بــــــه عــالــم  مـعــنـا  نـظـر نـــمــا

در اوج   و در نـشـیـب  تــــــو  بـنـگــر فــرشــتگــان

گــویـنـد  تــــا  بــشـارت حــــق  را  بــــه مــسلـمـیـن

بـهــر طــلــوع  کــوکــب دیـــن شــــاه انـس وجــــان

در هــــفــده  ربـیــع  کــــــه  مــِهــری  شــــد  آشکــار

نـــور خـــدا بــه صورت احـــــمــد (ص) شـــده عــیــان

عـاشق کـنون بـه نغـمه ی تـو صــلـوات گــو کــه شــد

مــیــلــاد   بــــــا  ســـعــادت   خـَـــتــــم    پــیـمـبــران

بـــنــیــان  گـُــــذار    مــَکــتـب  اســـــلـام   راســتـیــن

از شــرق مــکــّــه شــمــس   جــمـالــش شـــده  عــیـان

تــــا  زد قــــدم رســــول  خــــــدا  بـــــر ســر زمــیــن

عـــالــم  شــــده زیـُمــن  قــــدومـــش چـــوگـــُل ســتــان

در یـاچــه ا ی چــو بـُت ز پــرسـتـش کــــه ســاوه بـــود

روز  ولـــادتــش  شــــــده  از  دیــــــده هـــــا   نــهــــان

آتــشــگــهـی بـــه فــارس  کـــه مـی  سـوخـت  سـالـهــا

خــامـــوش شــــد  ز شـعــله وری  در هـــمـان  زمــــان

از  بــرکــت  تــــَــولــّـــد پــُـــر  فــــیـــض  مــُصـطـفـی

بـُـتـهــا فــــــرو  بــریـخـت  ز ســــر تــا ســــر  جــهــان

ایــــوان وطــــاق مــُحــکــم کـــســری  بـــه  آن شـکــوه

افـــتـــاد از او ز کــنــگــره هـــا چــــون پــَــر خـــَــزان

ابـلــیـس  چــــــون تــَـحــوّل  حـــــال جــهــان  بـــدیـــد

آشــفــتــه هـــــر طـــرف شــــده از  بـیـم  خـــــود  روان

یـــارب بــــه حــــَـق  قــَـــدر  مـُـحـَــّمـد (ص)   پــیـمـبـَرت

مــــا  را ز مـَکــر وحــیـلـه شــیـطـان خــــودت رهــــان

بـــنـــمـا  نـظــر بـــــه عــــالــــم  اســلــام  ومـُـسـلـمـیـن

خـــــود مــُنــجــی حــقــیــقــی دیـــن را بـــه مـــا رسـان

حــــالــی دگـــــر بـــــــه  (راثی)  ذاکــر  عــطـا  نــمــا

تــــا بـیـش از ایـــن بــــه  مـَــدح حـبـیـبـت  کــنــد بـیـان

 التماس دعا

 

 

 

 

 

 



نوشته شده در شنبه 93/10/27ساعت 6:11 عصر توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

تبدیل تاریخ