سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الف - دزفول

امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در چند فراز از عهدنامه خود، که در واقع دستور کار حکومت مؤمنانه و دینی است، برای مالک اشتر نخعی نوشته و می‌فرمایند:

... والی را نزدیکان است و خویشاوندان که خوی برتری جستن دارند و گردن‌فرازی کردن و در معاملت، انصاف را کمتر به کار بستن. ریشه ستم اینان را با بریدن آن برآر و به هیچ یک از اطرافیان و خویشاوندانت زمینی را به بخشش وامگذار و مبادا در تو طمع کنند با بستن پیمانی که مجاور آنان را زیان رساند، در بهره که از آب دارند، یا کاری که باید با هم به انجام رسانند و رنج آن را بر عهده دیگران نهند، پس بر آنان تنها گوارا افتد و عیب آن در دنیا و آخرت بر تو ماند.

... بپرهیز که با نیکی خود بر رعیت منت گذاری و یا آنچه را کرده‌ای، بزرگ شماری و یا آنان را وعده‌هایی دهی و در وعده خلاف آری که منت نهادن ارج نیکی را ببرد و کار را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند و خلاف وعده خشم خدا و مردم را برانگیزاند و خدای متعال فرموده است، بزرگ دشمنی است نزد خدا که بگویید و نکنید.

... و اگر رعیت بر تو گمان ستم برد، عذر خود را آشکارا با آنان در میان گذار و با این کار از بدگمانی‌شان درآر که بدین رفتار نفس خود را به فرمان آورده باشی و با رعیت مدارا کرده و حاجت خویش را برآورده و رعیت را به راه راست واداشته.

... و از صلحی که دشمن تو را بدان خواند و رضای خدا در آن بود، روی متاب که آشتی، سربازان تو را آسایش رساند و از اندوه‌هایت برهاند و شهرهایت ایمن ماند، لیکن زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی بپرهیز که بسا دشمن به نزدیکی گراید تا غفلتی یابد و کمین خود بگشاید. پس دوراندیش شو و به راه خوش گمانی مرو و اگر با دشمنت پیمانی نهادی و در ذمه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفا کن و آن چه را بر ذمه داری ادا.

نوشته شده در دوشنبه 91/5/16ساعت 4:44 صبح توسط حسن راثی| نظرات ( ) |

تبدیل تاریخ